onsdag 14 september 2016

Från skörd till bord del 1

Tänkte göra en serie med temat "Från skörd till bord".
Filmklipp om skörden, grönsakerna, förberedelser och tillagning.

Del 1: Grönsaksstuvning

En rätt som passar utmärkt som tillbehör till många olika maträtter.
Kan även ätas som den är med kanske en bit bröd till.

Jag började med att ta ett varv runt köksträdgården för att se vad jag kunde skörda. Det blev morot, fänkål, rödbetor, zuccini, persilja, snittselleri, frilandsgurka, plocksallad och bataviasallad.

När jag skördar inspireras jag av de färska råvarorna. Det är då jag kommer på vad jag vill göra för mat. Det är lite som "mysterybox" i masterchef, man har ett gäng råvaror framför sig och så inspireras man och börjar komponera ihop vad det ska bli för rätt.


Sallad och frilandsgurka fick stå som kalla tillbehör.
Resten skalades och skars upp i passligt stora bitar. Jag använder även de små och spröda bladen från rödbetsblasten.



Sedan frästes allt ihop tillsammans med creme fraiche, grönsakssalt och peppar.


Här kommer filmen!
(vet inte varför kvaliteten försämras när den laddas upp till youtube. Bilden är mycket flammigare än filmen jag har i datorn...)


Har du svårt att se filmen? Du kan även kolla in den direkt på youtube, bara att klicka HÄR.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Mums filibabba, det där såg så otroligt gott ut. Och vällagad video! Jag tror bestämt att en ny Youtuber är född!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen