onsdag 7 september 2016

Blickfångets hörn

Nu på hösten förstärks många färger.

I vinkeln av gräset finns ett par kontraster som nu är en av favoriterna i trädgården. Här växer bl.a. gulbladig spirea, rödbladig smällspirea, vitbrokig korallkornell och runtom har vi syrenhortensia, äppelträd, päronträd, aroniaträd m.fl.


Ett ensamt stackarn päron mognar på päronträdet 'Aune'.
Lite småpatetiskt ja.. men ändå glädjs vi åt vårat lilla päron som alla fyra i familjen ska dela på sen. Precis som vi gjorde förra året, då vi fick vårat första päron.


Aroniaträdet har ännu inte fått sin röda höstfärg, men bären mognar inom kort.


Vitbrokig korallkornell, Cornus alba 'Elegantissima', och Rödbladig smällspirea, Physocarpus opulifolius 'Coppertina'.


Syrenhortensian, Hydrangea paniculata 'Grandiflora', med sina stora blomklasar!
Tåls verkligen att titta på!




Sett från andra hållet...




Samma kombination som tidigare med kornell och smällspirea. Här ser man tydligt hur kornellens röda grenar och brun-lila fröställningar matchar smällspirean mörka rödlila-aktiga blad


Kornellen har fått sig en tilltuktning så att grenarna inte längre hänger över gräsmattan.
Lite av toppen är också beskuret, mer tar jag till våren, så att jag får använda de vackra röda grenarna till något pyssel eller arrangemang.
Jag tar ofta grenar av busken när jag gör trädgårdsbuketter. De fyller ut bra och håller jättelänge! 

Kolla in inlägget från april 2014 hur röda grenar kornellen har. Den lyser upp på vintern och våren då allt annat är dystert och grått (eller vitt snölandskap). I inlägget syns också aroniaträdet, det är bara året efter att det ympades...

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Jo kornell borde finnas i varje trädgård... finns inte i min än... (bör åtgärdas :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen