söndag 14 augusti 2016

Sylt, chutney & inläggningar

Skördetider!

Det är nu man ska ta tillvara grönsaker, frukter, bär och kryddväxter från trädgården.
Men vad ska man göra med allt?

Inläggningar är superenkla och snabba att göra. variationerna är oändliga, men jag tänkte lägga upp några basvarianter på gurkor och zucchini. Passande eftersom det är skördesäsong på dem nu.

Ättiksgurka
Baserad på frilandsgurka

Inlagd zucchini
Baserad på zucchini och lök

Zucchini på tre lätta sätt
1. pizzatopping. 2. inläggning med zucchini, lök och chili. 3. Saftig kaka med ingefärsfrosting.


Jag har sökt runt för att hitta recept på olika typer av chutney och smakrika sylter.
Ett bra sätt att ta vara på en del av skörden. Dessutom har det lång lagringstid.

Rabarber-ingefärschutney
Baserad på rabarber, zucchini, ingefära och lök

Baserad på rabarber, lök och chili

Baserad på tomat, ingefära och lök

Baserad på äppel, chili, lök och ingefära

Falsk hjortronsylt
Baserad på morot och rabarber

Baserad på tomat, paprika, vitlök och chili

Jag testade att göra en egen djävulssylt på ingredienser jag hade hemma. Nästan alla recept jag hittade innehöll paprika och vitlök, men det hade jag inte i kylen. Har ätit en jättegod butiksköpt Devil's Jam som baserade sig på tomat, lök och chili. Så jag tog inspiration från ett recept och gjorde om det till mitt eget.


Här har ni min Devil's Jam

400 gram tomater, hackade/tärnade
130 gram hackad gul lök (det var resultatet efter storleken på löken)
1 stor röd chili, finhackad (2 chili för mer styrka)

2 1/2 msk ättika
1 dl syltsocker
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1-2 tsk paprikapulver


Tärna eller hacka tomat och lök. Finhacka chili.

Blanda allt utom sockret i en kastrull och låt sjuda i 10 minuter.
Häll i sockret (kan öka sockermängden för en lite sötare sylt) och låt sjuda ytterligare 10 minuter eller tills konsistensen ser bra ut.
Lägg upp i välrengjorda burkar och slut locket.
Kyl ner.

Passar jättebra till stekt/grillat kött, kyckling eller vanliga köttbullarna. Perfekt som tillbehör till ris eller sallad. Kan även ersätta salsasåsen till tortillas.

Vi hade hemgjorda pizzor till middag idag. Djävulssylten var utsökt att äta tillsammans med pizzan. Smaken var rätt lik salsasås, och den blev ganska mild. Nästa gång kan jag nog dubbla chilimängden, eller åtminstone öka lite.
När man har den såhär mild kan man ösa på rejält, vilket också är gott!

Det finns en djungel av recept på olika typer av sylter som är ypperliga som tillbehör till måltiderna. De som jag plockade ut här var verkligen bara några strån ur höstacken.
Det som är kvar nu är att testa olika recept och se vilka som är bra!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen