måndag 15 augusti 2016

Fantastisk tillväxt på norrhörnet!

Måndagstema: "Tillväxt"

Jag hade visst glömt att skriva i förra måndagens inlägg vilket tema vi skulle ha denna vecka. Men det gör väl inte så mycket.. Temat blev "Tillväxt" så idag tänkte jag presentera två perenner från den nya skuggrabatten på norrhörnet av huset.

Den här rabatten har inte så mycket fokus på själva blomningen, utan mest på bladverk, färg och form.


Den första perennen är Lungört.
När jag hälsade på väninnan Nina som bor i Korsholm tidigare i sommar så kom jag hem med bl.a. två små tuvor av lungört. Det är en spännande växt som har gröna blad med ljusa prickar på. Tidigt på våren blommar den i rosa och blått.
Hos mig blev de planterade på båda sidorna om den vita Astilben 'Ellie'.


För bara 1,5 månad sedan så var de nästan obefintliga. Jisses så små plantorna var. Dessutom hade de tagit lite stryk efter att de blev uppgrävda (och hemkörda i varm bil från Vasa med rötterna bar och stod två dagar innan jag hann plantera ner dem) att alla blad vissnade ner! Det ni ser här ovan är bara nya blad som vuxit upp efter plantering.


Lungört 28.6 vs. 13.8
Den andra perennen är Kaukasisk förgetmigej.

Tidigare i sommar var jag och shoppade lite till Blomqvist plantskola. Där köpte jag bl.a. en riktigt fin Brunnera med nästan helt silverfärgade blad. Plantan delade jag upp i tre delar när den planterades i skuggrabatten på norrhörnet. Kolla in HÄR om ni vill se bilder tagna en månad efter plantering (alltså för knappt en månad sedan). Den ena plantan hade bara två fjuttiga blad när den planterades!

Brunnera macrophylla 'Looking glass'. Hela plantan innan den delades på tre och planterades.


Nu har alla tre småplantor växt till sig och blivit större än moderplantan var innan delningen!

Vackra och friska blad har de också!



Plantorna runtom har också buskat till sig.
Både spetsmössan och ormögat har börjat skicka ut stjälkar. Min tanke är att de plantor som jag planterat i rader ska växa ihop till avlånga grupper. Ska bli intressant att se hur det ser ut nästa år, och hur vintern påverkar de nya plantorna.

Upptäckte att jag inte riktigt visat några före-efter bilder på hur planteringen blev. Nu fick ni en liten inblick iallafall.

Det var måndagstemat hos mig idag!
Ni kan bra titta in här imorgon igen, då kanske det har kommit in länkar till andra bloggar och deras bidrag i samma tema.

Det har varit rätt lugnt på länklistan senaste tiden, men ska vi se om vi får ihop till 5 inlägg denna vecka?! :)
Men det är roligt att se hur många som tittar på dessa inlägg. Tackar för att ni läser!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Malin sa...

Lungörten har jag flera sorter av och den är en favorit med dess
spräckliga bladverk. De blir fort stora och frösår
sig ganska lätt. Men vintern tog hårt tillbaka dem och de är inte alls lika stora i år.Brunneran har jag flera år i rad fått skaffa ny, den är
svår att få att överleva här.
"Baksidorabatten" blev nice!

Anneli A sa...

Kaunista kukintaa teillä on vielä, vaikka elokuu on jo puolessa välissä. - Mukavaa elokuun jatkoa sinulle!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen