tisdag 5 juli 2016

Svartöga

Tidigare i sommar hade jag besök av mina härliga trädgårdsvänner (musketörerna). Nina hade med sig två plantor av svartöga som hon själv drivit upp från frö. De har nu stått i köksfönstret och växt sig riktigt stora!

Svartöga, Thunbergia alata

Dags för utplantering!
Jag har tänkt plantera ut dem en längre tid (eftersom de så gärna vill klättra upp och slingra in sig i hissgardinsbandet!!), men med all hård vind och regn som varit senaste tiden så har jag inte vågat. Vill ju inte att de ska blåsa sönder direkt de kommer ut!

I söndags kom äntligen min lediga dag och jag hade lite tid att fixa i trädgården.
Städade upp i köksträdgården, planterade i fler krukor, klippte gräs och fyllde på täckmaterial, fixade växtstöd och planterade ut mina Svartöga-plantor.


I förrådet hittade jag ett klätterstöd av vide som legat där i flera år!
Blev köpt en gång, men aldrig använt. Man kan reglera lite hur bred "boll" man vill ha. Jag ankrade fast den i en tung kruka så att den inte skulle rulla av när det blåser. Planterade några silvertimjan och apelsintimjan i kanten och mina två svartöga snurrade jag in för att de lättare skulle hitta sin väg runt korgbollen.


Dagen till ära hade också den första blomman slagit ut!
Svartöga är en otroligt vacker och speciell blomma, speciellt den vita, med sitt svarta öga i mitten.
De finns också i gula, orange och röda toner.

Den snurrar in sig och klättrar bra själv när den har något att ta tag i och kan bli ca 100-150 cm hög.
Min korg är ju inte så hög, men den får gärna snurra flera varv runt korgen så att det blir grönskande och tätt!


Den såg lite hängig ut efter plantering. Men när jag tittade till den följande dag så hade den kvicknat till igen. Till och med blomman hade återfått spänsten!

Idag (tisdag) så blåser det riktigt hårt!
Bollen sitter stadigt fast på krukan, än så länge, och vi ska hoppas det inte sliter sönder de sköra långa stjälkarna.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Yvonne sa...

Tjusigt! Jag har också odlat svartöga, en gång för många år sen. De var gula.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen