söndag 17 juli 2016

Stenpartiet i juli

Stenpartiet på framsidan av huset, den första blomrabatten som anlades i vår trädgård sommaren 2004 då vi just hade flyttat in.

Dess skepnad och storlek har ändrat med åren. Växter har bytts ut och kommit till.


I år ser den inte ut som den brukar.
Här dog stor del av växterna på mitten av rabatten, en Hosta bakom stenen och Dagliljorna 'Minstrel boy' ut på kanten såg det illa ut med. Till min glädje har de börjat ta sig börjar nu vara lite buskiga och framförallt gröna istället för gula.

Min första daglilja som planterades i trädgården var 'Sammy Russel'.
Den har alltid växt och spritt sig riktigt bra. För två år sedan grävde jag upp dem helt och delade på plantorna. Hälften planterades tillbaka, följande år var det lika mycket igen! Nu börjar det bli dags att dela dem pånytt, för snart kommer de ut mellan stenarna...
Igår såg jag att de första blomstjälkarna dykt upp.

Hosta aureomarginata, Hemerocallis 'Sammy Russel' och en liten Hosta 'Robert Frost'


Bredvid Dagliljorna var det massdöd! 
Pionen gick förlorad, så den är ersatt. De stora Mattnävorna är borta, bara några små skott och frösådda plantor finns kvar. Jag hade två fina plantor av Klockvippan 'Golden Zebra' som också gick förlorade. Det var lite trångt här eftersom Hostorna får så stora blad. När jag grävde upp den fd. Mattnävan och planterade om de små plantorna så satte jag även ner en ny alunrot (Heuchera americana 'Malachite') som jag köpte tidigare i sommar.



Stor vit blåklocka

Även om jag planterat in flera växter så ser rabatten lidande ut...
Som om växterna inte kommit igång ordentligt ännu...



Bara för att friska upp minnet så ska jag visa en bild från förra sommaren.
Då var hela inre sidan av rabatten fylld och växterna formade som dynor.
En av flera favoritkombinationer i trädgården. Saknar den synen varje gång jag går där. Och de gräslika bladen från Dagliljorna som hängde sådär trevligt över stenarna... 


Men så är livet och naturen kan vi inte styra, inte helt iallafall. Det är bara att ta nya tag. Det öppnar ju möjligheten att förnya växter, ifall man vill se det från den positiva sidan...

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen