söndag 3 juli 2016

Spenatskörd

Mina spenatplantor stack iväg i höjd på några dagar.
Så nu var det dags att skörda bort!

Spenat 'Reddy'


Lösa blad från den röda spenaten har jag redan plockat en tid, men den var verkligen snabb att skjuta i höjden. Min låda blev så full (det rasade blad ur den hela tiden) när jag plockade att jag lämnade en del. De resterande bladen får jag plocka senare, för att frysa en omgång till eller använda direkt i maten.
(här finns ett inlägg från 27.6 då spenaten fortfarande är låg)

Skördade också bort så gott som allt från den vanliga gröna spenaten 'Nores'. De var vi ätit av länge redan eftersom den såddes i två omgångar. Första sådden var i mitten av mars och den andra i mitten av maj. Några små blad lämnade, men de kan vi använda direkt i maten.

En del av skörden kan ni se på bilden nedan.
Hann börja förvällningen innan jag plockade fram kameran, var lite för ivrig.

En hög med spenatsorterna 'Reddy FI' och 'Nores'

Jag kokade upp en liten skvätt vatten med lite salt och satte ner de sköljda bladen.
Lade på locket och svängde om dem lite med en tång ett par gånger.
Lät dem bara småputtra ett par minuter.
Sedan hälldes de i ett durkslag och spolades med kallt vatten.
Jag kramade ur lite vatten och lät dem ligga kvar i durkslaget sålänge jag laddade en ny omgång i kastrullen.
Jag grovhackade de förvällda bladen innan jag satte dem i förslutningsbara fryspåsar.


Halva diskbänken med spenatblad blev till en påse med 300 gram förvälld spenat!
På sensommaren ska jag så mera spenat och även vintersallad, men det passar inte nu mitt i sommaren. Spenaten går lätt i blom och vill inte få sådär stora och fina blad när det är för varmt. Men de växer snabbt och hinner därför växa och ge en ny skörd på hösten. Det gör dem också perfekta att vinterså.



Jag sådde en rad spenat i vintras, men nästa år blir det nog en hel låda!
Då kan jag skörda och frysa redan på våren och hinner få en extra skördeomgång.

Jag tillverkade färdigt fyra lock till mina odlingslådor i våras, så om jag vill kan jag vinterså i alla de fyra lådorna.
Morötter, dill, rädisa och romansallad funkade också jättebra att vinterså.
Mina vårsådda morötter att pyttesmå ännu, medans de sådda i mars kan så småningom börja skördas. Romansalladen kan också skördas, för nu har den knutit sitt huvud. Dillen klipper jag av lite hela tiden. Vintersådda spenaten och rädisorna har gett plats för mera salladplantor. Detta ger mig en lång skördeperiod där allt inte blir färdigt samtidigt och jag får mera skörd från samma yta!

Det var intressant att pröva på, och nu har jag sett med egna ögon att det funkar även här upp hos oss.
Om man ska vinterså bör man höststäda odlingsytan så att den är redo att användas på vintern när det är fruset.

Dessutom gillar hela familjen spenat!
Vi äter den ibland som sallad tillsammans med annat. Spenat är en av de hälsosammaste bladgrönsakerna, men den innehåller nitrit, och ska därför inte överkonsumeras.

När man förväller spenaten går en del av nitriten ut i vattnet.
Därför byts vattnet för varje omgång när man förväller. Ska man tillreda spenaten i en måltid kan man med fördel snabbt förvälla den i vatten och hälla av innan man tillsätter det i maten.


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Sevendays.fi/lagombackan sa...

Jag tar genvägen och förväller inte alls spenaten före jag fryser ner. Det känns onödigt (iallafall om man har utrymme att frysa i) och tidskrävande :)

Men oj vad den skjutit iväg! Det måste ju vara sorten som är så där växtkraftig. Mina har inte blivit mer än 20 cm högst... men då är jag också snabb att ta bort det som blommat ut så att jag kan så nytt. :)

Ja det där med kallbänk var nog en hit! Det skrev jag om precis också ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen