onsdag 20 juli 2016

Rödbladig alunrot

I min trädgård hittar man en och annan alunrot.
Jag har flera sorter av både grönbladiga och rödbladiga. De är vackra och tacksamma både som utfyllare och som blickfång.



I den nya rabatten på norrhörnet har jag planterat 6 nya plantor. Två på höger sida om stengången och fyra på den andra. Några av dem blommar i rosa och några i vitt.

Den ena sorten (som jag satt två plantora av, en på var sida) är den gråbrokiga 'Fandango'.
Den påminner väldigt mycket om 'Silver scrolls', men med annan färg på blommorna och aningen spetsigare blad. Båda har riktigt lila undersida på bladen.


Alunrot kan blomma rätt så rikligt, och jag använder dem flitigt i mina trädgårdsbuketter.


Egentligen planterar jag dem mest för sitt vackra bladverk, blommorna är bara en bonus och ger lite höjd vid blomningstiden.

Får ursäkta den korta texten idag, men lyckades få en muskelsträckning i höger axel, så jag klickar på med vänster hand, och det tar mig en evighet. Blev en sjukskrivning resten av veckan... Har inte tid med detta, och jag har nyss repat mig från operationen. Börjar ha nog nu! Jag vill ju jobba!! Nåja, kan inte påverka läget, det är som det är.. Nu ska jag vila!


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen