fredag 8 juli 2016

Regnväder & Daggkåpa

Oj detta regnväder!
Vädret är något som är på allas läppar nu. Nästan varje kund som kommer in till blombutiken pratar om det usla vädret, hur växterna regnat sönder eller ruttnat bort... Surt, verkligen.
Men nu utlovas några dagar med uppehåll och kanske vi får se lite sol också. Blir att ta vara på de dagarna.

Runt skuggrabatten borde jag få lite tid att putsa upp. Betongplattorna är mossiga och daggkåpan växer flitigt runt rabatten... Dessutom har det kommit Våtarv mellan kullerstenarna nu när det varit så fuktigt väder en längre tid.



Fogar du också dina gångplattor med daggkåpa??
Tänkte kanske det... Det är inte meningen att det ska vara så hos mig heller...


Även om jag börjar ha riktigt nog av regnet, så hittar jag alltid skönhet i vattendropparna när jag går runt i trädgården. Speciellt daggkåpan hör till en av de perenner som är riktigt bra på att hålla kvar dropparna både i blomman och på stjälken och bladen.




Den vackra daggkåpan är ändå bra att skörda bort när den blommat en tid, innan blommen blir bruna. Då minskar man frösådden och man slipper småplantor överrallt. Och till nytta kommer den, för daggkåpan är jättefin att ha i blombuketten.


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Ein Dekoherzal in den Bergen sa...

DU hast recht
DIE REGENTROPFEN schauen sehr schön aus,,,auf den BILDERN

WÜNSCHE noch einen schönen ABEND
bis bald die BIRGIT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen