fredag 22 juli 2016

Öppen trädgård i "Min Eden"

Jakobsdagarna rullar på och en tradition på torsdagen under jakobsdagarna är öppna trädgårdar i Skata och ett par hemträdgårdar i Jakobstad. I år var det BARA Nina (Bloggerskan och trädgårdsentusiasten bakom "Min Eden") som hade öppen trädgård utanför Skataområdet.

Ninas trädgård är inte BARA vilken trädgård som helst! Nej, inte alls! Ninas trädgård är full av överraskningar, personliga stilleben, vackra växter och intressanta lösningar. Men, samtidigt har hennes trädgård en egen själ, som om man andas in ett lugn så fort man stiger in där...

Jag besökte Nina på torsdag tillsammans med min väninna/kollega efter att öppna trädgårdar var slut. Lite fördelar man har när man är bekant med trädgårdsägaren... I övriga fall så hör det till god sed att man håller sig till tidsramen.

Underbara Nina bland hennes maffiga Vallmokapslar


Redan när man svänger in på kvarteret så är det ingen frågan om i vilket hus Nina och hennes familj bor. En av Ninas favoriter är nämligen just Vallmon. Efter att en del buskar mm gått upp i rök efter vintern så kastade Nina ut Vallmofrön i rabatten utefter vägen. (Hon samlar själv in frön från kapslarna). De tycks trivas här, för jisses så stora och mäktiga dom var! I rabatten finns även en rad med hängrönnar, lite spireor, hostor, höstkärleksört och förgetmigej mm.


Rabatten avslutas med en vinkel där man kan gå in bland växterna (syns på bild 2). I ytterkant växer rödbladig smällspirea som ramar in tomten och blir en fin kontrast och bakgrund till Vallmohavet.

Härlig färgkombination med Vallmo och rödbladig smällspirea
Frökapslar till fyra sorters Vallmo följde med mig hem!
Jag och Maj var helt sålda över Vallmofältet som Nina bjöd på utefter hela framsidan av huset!
Det var så mäktigt! Sedan gick hon och bröt lös några olika sorter och gav oss frökapslar som vi kunde sprida i vår egen trädgård till våren!
Alla kapslar blev märkta så att vi skulle komma ihåg vilken färg/sort de innehåller.


Trädgårdshunden Nessie
Vi hade även fint sällskap av trädgårdshunden Nessie som förföljde oss överrallt och lade sig i solen nära oss medan vi stannade upp och pratade.



Bakom "byket" (som faktist är ett stilleben som hänger där hela sommaren) hittar man fjolårets stora projekt som tar form. Runt det lilla trädet är det urgrävt för att eventuellt anlägga en damm.


Ninas bänk med pelargoner har alltid fascinerat mig. De är så intensivt röda och frodiga. Helt omöjligt att missa dom! Men nu hade de fått sällskap av en tavla. En vacker akvarell av kreatören/konstnären/trädgårdsägaren själv.




Hon har alltid så ståtliga och höga Riddarsporrar.
Såg det inte innan när jag gick nära, men senare när jag stod längre bort så upptäckte jag att hon hade gamla spadar i kanten. Spadarna hade flera syften, de var inte där bara för att det ser trevligt ut. De fungerade även som stöd till de höga riddarsporrarna.
Det är Nina i ett nötskal, full av påhitt och intressanta lösningar!




Det var en del av bilderna från Ninas Min Eden.
Hoppas ni fick in känslan, men det är nog svårt, den behöver upplevas i verkligheten!

HÄR kan ni kika in på inlägget från förra året då hon hade öppen trädgård!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Men bloggysystra och musketör, vilket fint inlägg! Jag blir helt rörd <3

Meta sa...

Tack för den fina vandringen så härligt och jag håller med det är lite extra där. Önskade jag bodde närmare så jag kunde far dit och besöka.
Vallmon hennes är ju så häftiga.
Ha det gott
Kram Meta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen