måndag 18 juli 2016

När rensning blev till en ny rabatt

Det var en gång ett körsbärsträd. Trädet var planterat i gräsmattan, men med bark närmast stammen. Någon kant runt barken fanns ej, så med tiden kröp gräset längre och längre in i barken.

Längs terassen var ca 20 cm brett med grus, för att inte ha jord och gräsmatta uppefter brädorna. (För att virket skulle hålla längre och gräsmattan lättare att klippa.) Mellan gruset och gräset fanns heller ingen kant. Gruset gick samma öde till mötes som barken. Innan vi hann blinka så kunde man klippa gräset mellan trädet och terassen. Detta var inte alls meningen.

Jag bestämde mig för att rensa ur både gruset och barken, så att det blir snyggt igen.
Planen var att sätta en kant av små betongstenar runt barken, lika som runt äppelträdet.

Det är nu det "plingar" i sagan och ni vänder blad.
Nja, eller rättare sagt så klickar ni HÄR, då får ni se vilket elände det var innan jag började på!

Som ni såg i inlägget så gick det precis som det brukar. Ivern var uppvriden till max, så jag tänkte att vi kan göra stenar runt hela terassen samtidigt, som vi pratat om sedan den byggdes 2007.
För att det inte skulle bli en cirkel med sten runt trädet som kommer rakt ut från terassen, så tänkte jag att det är bäst att mjuka upp formerna lite och göra som en halvmåne med stenarna där linjen utmed terassen passerar trädet.
Jag började gräva bort gräsytan... Skottkärran blev full, så jag gick och tömde ut den. Kom tillbaka och fortsatte gräva. Tog ett steg tillbaka och tänkte: "Det blir nog snyggare såhär. Men kanske jag skulle göra lite djup på ytan, så kan jag plantera nåt trevligt under trädet.". Fortsatte gräva... Tog ett steg tillbaka och konstaterade: "Jag behöver över 20 cm brett där stenkanten kommer. Det är nog bäst att ta bort lite mera gräs, annars finns det inget ytrymme att plantera på.".

Det blev kväll, så jag tänkte att det är lika bra att ta ny fart imorgon.
Följande dag...
NIO skottkärror senare tyckte maken att kanske det börjar räcka nu!

Detta var nästan exakt tre år sedan.
I dagens läge ser det ut såhär!



Gräset (Vitstrimmigt jättegröe) hade jag planterat utan något som stängde in rötterna, så det hade börjat sprida sig. När Nina var här och hjälpte mig efter min operation så grävde vi upp det och planterade ner plantorna i två stora plastkrukor som sänktes ner i rabatten. För några dagar sedan fick jag alla stenar tillbaka på sin plats...

Gillar enkelheten med denna rabatt.
Här finns bara ett fåtal växter, men ändå bildar de intressanta kombinationer med olika former och färger på bladverken.
Här finns 1 ros, 4 alunrot (tre olika sorter), 4 olika Hostor, 2 Höstsilverax, Mattnäva (som frösått sig hit på egen hand), 1 gräs och körsbärsträdet.


Rosen (Rosa rugosa 'Blanc Double de Coubert') började blomma redan innan midsommarrosen. Den gillar inte regn, så blommorna har inte orkat många dagar innan de regnat sönder, men den bara fortsätter och fortsätter att blomma ändå!



Bilden nedan visar tydligt hur enkelt man kan skapa kontraster, variation i struktur och djup.




Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen