tisdag 19 juli 2016

Mutterrabatten i juli

Det börjar ta sig i mutterrabatten!
Här miste jag nästan 50% av växtern i vinter! Det såg riktigt bedrövligt ut i våras.
Under sommaren har jag både flyttat, planterat nytt, plockat bort frösådda plantor och delat på växter här, och snart är det nästan fullt igen. Har inte hunnit gå igenom hela rabatten ännu, men största delen.

Nyplanterat här (köpta plantor) är 8st Echinacea 'Magnus', 2st Astilbe 'Capuccino', 2st Heuchera 'Lars', 1st Blodnäva 'Tiny monster', 1st daglilja 'Awsome blossom'.
Sedan har jag flyttat på eller fått plantor också, som Aklejan 'Black Barlow', Strandiris 'Perrys blue' m.fl.


Alltså den här nävan ('Black Beauty') blir bara högre för varje år!
Nu har den så småningom blommat klart, då klipper jag ner den till hälften ungefär, så ser den ut som en tuva med bara blad istället.


Bakom nävan skymtar Franskt kungsljus.
Jag har en sort som blommar vitt med lila i mitten. Älskar verkligen denna vackra perenn!



Det känns lite tomt där mattnävorna egentligen borde ligga som dynor nu fulla med ljusrosa blommor.
Men fröplantor finns kvar, så nästa år är det säkert bättre igen. Får riktigt anstränga mig för att inte gräva bort dem och ersätta med nya plantor.


Den nya dagliljan 'Awsome Blossom' bara blommar och blommar!
Den är ju så ny ännu, så den hade bara en stjälk med knoppar. Den har en ännu som inte slagit ut, men sen är det färdigblommat för denna sommar!



Nära dagliljan står mina två plantor av Violkungsljus som jag köpte förra sommaren då Sandra K hade öppen trädgård.
De stod i sina små krukor hela sommaren och torkade många gånger innan de planterades sent på hösten (köptes 28.6 och planterades 20.10). Med tanke på hur mycket som dött ut i den här blomrabatten så var jag ganska säker på att dessa inte skulle vara vid liv, men jodå! Och de är betydligt störrä än då jag köpte dem!


Det väger upp ganska bra i rabatten då violkungsljuset blommar på ena sidan och det franska kungsljuset blommar på den andra. Dessutom passar de ihop med tanke på den lila mitten på franska kungsljuset.


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Ein Dekoherzal in den Bergen sa...

ja von JAHR zu JAHR wird alles schöner und größer;;;;

wünsche noch einen schönen ABEND
bis bald die BIRGIT aus TIROL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen