måndag 25 juli 2016

Måndagstema: Odla själv

Måndagstemat är tillbaka även denna måndag. I vecka är det odling på tapeten.


Har försökt odla Romansallad som huvudsallad nångång innan, men kan inte säga att jag lyckats så bra... I mars vintersådde jag en rad, vilket var riktigt lyckat. De har jag redan skördat slut på!
I våras direktsådde jag en ekologisk sort från Nelsons frön. Den blev skördeklar direkt efter de som vintersåddes i mars, men bara jag låter den vara ännu så knyter den ett tätare huvud.
Dessutom är de riktigt saftspända, krispiga och goda!
Ser så fint ut i odlingslådorna, så man vill ju nästan inte skörda bort dem!



Plocksallade som är på andra sidan av lådan är minst sagt frodig!!
Jag får ta ett par blad från varje planta för att glesa ur när jag ska skörda. Bladen är enorma!


Fänkålen är pågång.
Förra året gick de i blom, så det var inte mycket att skörda... Men man kan ju inte ge upp efter första försöket!
Löken är det sämre med!
Brukar alltid så en röd salladslök, den brukar aldrig misslyckas! Förra året fördrev jag en del och direktsådde en del. De som lades ut som småplantor blev nog betydligt kraftigare än jag annars fått dem. I sommar har de ruttnat av allt regn, så nu finns de inte ens kvar... För ett par veckor sedan ännu hade jag en fin rad där i utkanten av fänkålen...



Mina bönor blåste sönder efter utplantering. Några plantor ser ut att ta sig, men de lär nog inte hinna producera något...
Ärterna mådde inte bra av all väta, men några små plantor står nog där och blommar nu.
Luktärterna däremot börjar bli riktigt höga!
De röda sommarmorötterna blev ganska sent sådda, men visst är de pågång de också.
Purjon tycks trivas. Jag har ännu ca 15-20 plantor som står i små krukor, men de växer betydligt långsammare än de som planterades direkt i jorden. Ska dra upp spanetplantorna i lådan bredvid nån dag då jag hinner, så får jag plantera ner purjon där.
(bilden är från 20.7 och de senaste dagarna har de hunnit växa ännu mer)


Luftlöken var och bröt upp sig lite efter lite vindpustar vi hade här för inte så länge sedan. Två stjälkar gick helt av, så då knipsade jag bort en bit under lökknippen och stoppade ner dem i jorden. Får se om det lyckas, men ett par nya plantor skulle inte sitta fel... Nu har jag dragit ett snöre runt dem så att de ska hållas som en upprätt tuva. De är ju bara så dekorativa!



En ny kryddväxt i min köksträdgård är citronkoriander. Planterade ut ett par pyttesmå plantor som jag drivit upp. Nu är de höga och har jättevacker blomning, speciellt på nära håll! Har faktist inte smakat på den, men ska nog göra det.
Tanken är ju nog att använda den som krydda, men blomningen... Alltså vilken vacker blomning!!!



Där hade ni lite glimtar från tre av mina tio odlingslådor!
Hur går det med er odling? Växer det bra? Hur har vädret och ohyran påverkat odlingen?
Klicka på knappen nedan och adda erat eget inlägg med temat "Odla själv". Man får tolka ämnet hur man vill och skriva så lite eller så mycket man känner för. Ni kan länka in bidrag ända fram till söndag kväll, så det är inte för sent fastän ni inte hunnit göra det på måndag.

Hoppas ni haft en bra start på veckan!
Nästa vecka tänkte jag att temat kunde vara: "Känner mig nöjd.."

Ni får gärna skriva förslag på teman ni vill att jag ska använda. Det är bara att lägga en kommentar med era önskemål.


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen