torsdag 21 juli 2016

Entrérabatten i juli

Juli månad och schersminens tid. Schersminbusken jag har planterat här i entrérabatten är en vit dubbelblommig och väldoftande Kameliaschersmin 'Minnesota Snowflake'. Den blommar riktigt fint uppe i toppen, men i år mår inte busken bra. Den har massa frusna grenar som är bladlösa, men nerifrån har den börjat producera nya grenar. Ska klippa ner den en bit i höst så att den får ta ny fart nästa år.

Kameliaschersmin, Philadelphus 'Minnesota Snowflake'



En perenn som egentligen inte hör hemma här, men som blev tillfälligt planterad i rabatten får många år sedan när jag fick den av en granne, är Brinnande kärlek. Den blommar ändå inte så lång tid, och när jag ändå har nästan bara vitt och lila som blommar så funkar den. Jag är inte en person med mycket rött i min trädgård, men denna har fått stanna. Klipper ner dem så fort de blommat klart, annars frösår de sig överrallt.



Mina vita 'Navona' Liljor ruttnade bort/frös bort efter den långa blöta hösten och kalla snöfria perioden. Men förra sommaren så dök det ju plötsligt upp en annan lilja i gruppen. Den tycks vara riktigt tålig, för den står kvar!
(Klicka HÄR för att se hur det brukar se ut när liljorna börjar blomma, från 9.8.15)



Några av mina Stjärnflockor tackade också för sig efter vintern, tyvärr var det de brokbladiga som är svåra att få tag i... När min väninna Nina var och hjälpte mig i trädgården för några veckor sedan så kom hon med två fina plantor till mig. Då blommade de inte ännu, så färg och sort var okänt. Nu blommar de båda, och det råkade sig att jag fick två olika sorter. Den ena har jag nu planterat i entrérabatten, men är mellanrosa, riktigt vacker. Den andra är mera mörkrosa, men ännu har jag inte bestämt mig i vilken rabatt den ska planteras. Här finns ju ännu några gluggar...


Två fjärilar cirkulerade runt här i rabatten också medans jag skulle fotografera...



Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Malin sa...

Jättefina fyllda blom den har kameliaschersminen! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen