måndag 18 juli 2016

"Det bästa just nu"

Måndagstema är här igen och denna vecka är temat "Det bästa just nu"!

Min damm är äntligen tömd och tvättad!
Stenarna och pumpen är sköljda och nu står den nyfylld och porrlar.
De tre sköldpaddorna är som vanligt med i bilden. Den ena står och duschar...


Iår har jag skippat plastlocket och istället satt en bit hönsgaller på dammen. Efter första vintern blev dammbottnet buckligt, så pumpen står dåligt. Gallret hjälper pumpen att hållas upprätt!
Det är ju inte sämre heller att man faktist ser vattnet...
Dessutom håller det barnen borta...

Vattenljudet är avslappnande.
Att sitta på terassen och höra porrlet från dammen ger mig ro i själen.
Därför är jag så glad att jag äntligen har igång pumpen igen. Det tog mig alltför lång tid att ställa den iordning denna sommar.

Det är en av det bästa sakerna i min trädgård just nu.
Visst finns här vackra växter och fin blomning, men detta känns ändå som en sak som väcker mest känslor i mig just nu.



Det är en damm av minnen.

Sköldpaddorna köpte min mor efter att jag och min syster fick våra första barn.
När min syster fick en dotter köpte hon ytterligare en, men när vår dotter föddes fanns de inte mera att köpa tyvärr. De har stått i mammas trädgård och representerat "deras barnbarn". De har blivit lekt med en hel del, men ingen har gått sönder!
Nu står de i min damm!

De större stenarna är minnen från våran Skåne-resa 2013.
Det är både kalksten och flinta. Några är från Öresundsbron och några från Smygehuk (Sveriges sydligaste udde).


Tycker nästan att det ser ut som om sköldpaddan längst fram fäller en glädjetår...


HÄR kan ni se hur dammen såg ut förra året.
Då hade jag ett lock på som hörde till den lilla dammen. ovanpå locket var det täckt med de vita stenarna. Problemet var att det rann från locket till kanten som det skulle, men sedan rann en del av vattnet ÖVER kanten istället för att rinna tillbaka ner i baljan. Jag fick fylla på den hela tiden!

Nu ser jag mer av vattnet, det åker raka vägen tillbaka därifrån det kom, man ser vattenblänket och dessutom är vattenporrlet tydligare och hörs bättre än när vattnet rann via stenarna och locket.

Det var "Det bästa just nu" hos mig, en av det bästa iallafall.
Vad är det bästa hos dig?
Strax här under finns en "add your link"-knapp ifall du vill länka till ett eget inlägg i samma tema! :)

Nästa veckas tema blir: "Odla själv"

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

sevendays.fi/lagombackan sa...

Jag skulle bra kunna ha samma som det bästa just nu, men om jag ändå skulle försöka hitta på något annat en gång ;) Återkommer med en länk sedan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen