torsdag 28 juli 2016

Bladkombo och Hostor

Ett av mina favorithörn tänkte jag visa idag.
Den har nog synts här på bloggen ett antal gånger tidigare, men det är rätt länge sedan.


Fotot blev taget under min sjukskrivning, så ni får se förbi ogräset...

Framför Höstsilveraxen 'Brunette' (mellan den stora Hostan och Rodgersian) brukar det växa en Hosta som hör till mina favoriter, Hosta 'Frances William'. Den är blågrön med gulbrokig kant, en bra kombination som sticker ut bland de övriga bladen. Den kom aldrig upp efter vintern, men jag har nog köpt en ny för flera veckor sedan, har bara inte varit i skick för att plantera den...

Rodgersian grävde jag upp jättemycket av förra våren, och hade tänkt göra det i år igen, men har inte haft möjlighet, och nu är den för stor! Den gör ett riktigt starkt försök att överta Hostans plats, men jag tänker inte tillåta det!


Kika in på DET HÄR INLÄGGET för att se hur det brukar se ut!

De små Hostorna 'Golden Tiara' och 'Whirlwind' får också kämpa för att synas.


Se bara så Rodgersian försöker tränga in Höstsilveraxen!
Rodgersia är en växt som vid nyplantering tar lite tid på sig innan den rotat sig och gottat in sina rötter. Ge den fem år, då börjar den sprida sig. Efter det sprider den sig för varje gång du blinkar! Den går dock att hålla pli på, så var inte rädda för Rodgersian!

Som jag sagt innan...
Tänk mer på blad och mindre på blomning!
Man kan skapa vackra och intressanta kombinationer, även om det inte är planterat för dess blomning.

Kom hem med feber, huvudvärk och muskelvärk efter jobbet idag... Känns som att mitt elände aldrig tar slut!!
Om 10 dagar har jag öppen trädgård och jag har knappt kunnat jobba i trädgården i sommar!!! Känner mig överväldigad! 

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen