fredag 29 juli 2016

Älskade Pelargoner!

I våras drev jag för första gången i mitt upp pelargoner från sticklingar.
Det var intressant att följa med utvecklingen, och ännu roligare att uppleva resultatet.

Nu blommar de för fullt ute på terassen!
Den ena plantan tog rätt mycket tid på sig och står i knopp först nu. De två övriga har jag redan plockat bort flera utblommade klasar från. Många knoppar syns också inne i plantorna, så de lär bjuda på massor av blomning ännu.


Sorte jag har heter 'Drottning Ingrid'. En vacker ljusrosa Mårbacka pelargon.
Sticklingarna hittar ni inlägg om HÄR.

När de flyttades ut planterades de om i 2 liters konservburkar. Burkarna har dräneringshål nere på sidorna och som mylla använde jag Kekkiläs sommarblomsjord. Ytan är täckt med svart dekorationsflis som hjälper till att hålla fuktigheten längre i jorden.


Knopparna slår ut som små rosor nästan och en klase i full blom blir riktigt stor och mäktig.



När jag fotograferade kom en Nässelfjäril och hälsade på...


En annan vacker pelargon på terassen är av Sörgårdens specialpelargoner, 'Dolly Vardon Rosa'.
Den är minst sagt rikblommig!
Att den har vackra och dekorativa blad gör det inte sämre.
Denna är köpt på jobbet, inte uppdriven från stickling.



Dekorativa pelargoner har gemensamt att bladverket skiljer sig från det vanliga gröna. Bladen kan vara två- eller trefärgade. De odlas i huvudsak för bladverkets dekorativa utseende, blommorna är ofta relativt små. Dekorativa pelargoner var väldigt populära och utvecklades främst i England under den viktorianska tiden. Många av sorterna är gamla, även om de nu har förädlats till det bättre. Dekorativa sorter bör placeras ljust men inte i starkt solljus eftersom bladen då lätt tar skada.
(Källa: Sörgårdens produkt katalog)

Ojdå, min står i ganska starkt solljus, men den har inte sol hela dagen. På morgonen och sen eftermiddag står den i skugga.

Min är inte heller omplanterad, så den lilla krukan som ska producera vatten och näring till denna stora pelargonplanta behöver vattnas dagligen!
Tanken var nog att plantera om den i en större kruka, men ännu har det inte blivit av...

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Så snyggt men konservburkarna. Riktigt läckert!
Pelargoner är en blomma som jag önskar att jag kunde lyckas övervintra. Jag har försökt på olika sätt men får det inte att fungera....Jag behöver ett idiotsäkert sätt.. Jag vill ju ha många olika sorter men det blir liiiite dyrt och köpa nya varje år.
Önskar dig en fortsatt skön helg:)

Marias Memoarer sa...

Det är verkligen snyggt med blommor i konservburkar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen