måndag 27 juni 2016

Våra uteplatser, del 3

Nu kommer en ny del av trädgården som har flera funktioner.
Köksträdgården.

Här är det inte bara odling av grönsaker, utan hit går jag även när jag bara vill vandra runt och titta på fina blommor/blad/grönsaker, kanske smaka på något, dofta på något men också bara för att sätta mig ner en stund och njuta.
Här är vandrande skugga på morgonen, men sedan har vi full sol ända tills den går ner på kvällen!
Är det en riktigt varm dag så kan det vara nästan för varmt att sitta här uppefter de stora stenarna som alstrar värmen. Kvällssolen är fantastisk här, en av trädgårdens bästa platser för kvällssol!



Även om man sitter i köksträdgården så känns det inte som att man sitter och stirrar på grönsaker. Det finns så mycket ögonen kan vila på här. Det finns vackra bär, blommande örter, lite sådda blommor, slingrande bönor och mitt framför en står luftlöken... Luftlöken är ju bara såå häftig!





Luftlök

Här sitter vi ofta och pratar. Det är en avslappnande plats. Insekter och fjärilar som flyger och surrar... Det ger ro i själen.

De följande bilderna är från förra sommaren, sensommaren med vit sidenklematis som klättrat upp ända till mitten av porten och blommade med hundratals små vita blommor!


Nu är odlingslådorna ommöblerade och ökat i antal, men två stolar skulle nog ändå rymmas hit som förra sommaren, även om jag bara har en stol där nu. Saken är den att vi är i behov av nya stolar till terassen. Flera av våra stolar har gått sönder, så nu används dessa där, som jag har totalt fyra av. En står alltid i köksträdgården, men hämtas ifall vi behöver mera sittplatser.


Här hade vi då en till uteplats i min trädgård. En uteplats/sittplats behöver inte alltid vara så komplicerad. Det räcker med att hitta dendär platsen i trädgården där man trivs och där det känns skönt att sitta. Sedan behöver man bara placera en bänk där, eller en stol eller två.

För mer uteplatser kan ni kika här!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen