onsdag 8 juni 2016

Täckodla och fiberdukstunnel

Jag har ju skrivit lite om täckodling tidigare, och nu när jag var borta ett dygn på sjukhus så inser jag hur mycket bättre allt mådde som var täckodlat. Förstås hade ju ingen hemma förstått att det behövdes vattnas i köksträdgården, så alla öppna jordyror var snustorra!

När jag tittade in på Saras blogg skillnadens trädgård idag så kom jag över ett av hennes fina filmklipp om jyst täckodling. Kan rekommendera att ni tar er en titt! Hon ger massor av bra råd samtidigt som hon visar det i sin egen köksträdgård.


Till kvällen kom min mamma och hälsade på mig, och maken hade jag redan från morgonen skickat på lite uppköp. Det blev en stund i köksträdgården tillsammans. Mamma sådde frön i en av lådorna som jag ännu inte hunnit med och satte ner lite av plantorna jag drivit upp inne, maken kapade och böjde armeringsjärn till odlingslådorna och jag stod och tittade på och lekte arbetsledare, en väldigt trött och sjuk sådan, men det var så skönt med lite frisk luft!


Det har utlovats riktigt hårt väder imorgon, och regnet har redan börjat visa sig, så även den hårda vinden. Jag är lite orolig över ett av mina äppelträd och min mandshuriska valnöt. De står båda rätt lösa i jorden efter vinterns sorkangrepp på rötterna... Bara maken kommer hem så ska de få stöd!

Men tillbaka till köksträdgården...
Jag vill nu skydda mina späda grönsaker från den hårda vinden och kalla luften. Därför gör vi bågar att spänna upp fiberduk på. Vissa av lådorna innehåller höga grönsaker eller blommor, så där kan jag bara ta av fiberduken senare när de nått så långt och låta dem fortsätta växa förbi armeringen. Bågarna går att dra ur sina hakar om jag vill ha bort dem helt för en period.


Här i armeringsnätet ska det ännu bli lite bönor, men de är så känsliga, så det kalla vädret ska få passera först. Kanske jag kan sätta ut dem till helgen.. Eller rättare sagt, kanske någon kan sätta ut dem till helgen..

Nu finns där luktärter, en malabarspenat och ärter (som inte grott ännu). En rad med purjolök är planterat och sedan kommer två rader med röd sommarmorot och två rader med rucola. Jag lämnade såfåran öppen tills grönsakerna grott, sedan kan jag mata på med mera täckmaterial som går närmare grödorna.



De bäddar som haft gräsklipp på ytan har bevarat fuktigheten i jorden bättre än de som saknar marktäckning. 
Blev riktigt trevligt med bågar på lådorna...


Dessutom har jag inget ogräs!
I lådan med mina vintersådda grönsaker kan jag snart skörda lite spenat igen. Dillen toppar jag av lite nu som då för att sätta på mackan, morotsblasten växer på, men rädisorna tror jag att fick för varmt under locket en dag när jag glömt att ta av det, så nu är de påväg i blom.
I mitten står tre krukor med röd ekbladssallad som jag tänkt plantera i nån större kruka, men inte hunnit med.
Längst till vänster är den romerska salladen, en av mina favoriter. Bara hälften av fröna jag satte i mars grodde (fröna hade dessutom utgått datum), så där har jag satt i nya frön som får fylla ut, och de har alla grott redan. De som grodde tidigt i vår börjar dock ha hyfsat fin storlek! Oj vad jag längtar efter att sätta tänderna i denna!



Eftersom gräsklippet inte räckte till alla lådor, så blev ju några utan.
I lådan på bilden nedan så är rosensallad och huvudplocksallad påväg upp. Tre rader med spenat samsas också där i lådan. Även här har jag fyllt i med frön där det inte grott. Vill ju ha välfyllda rader. Men här var jorden riktigt torr!! Det småregnar och är mulet nu, så för tillfället är de okej, men efter nästa gräsklippning måste jag få på ett lager här.


Min tunna med frilandsgurka ville jag också skydda från den hårda vinden. Vill ju inte mista plantorna iår igen! Har ju faktiskt haft två kassa gurk-år på raken. Förhoppningsvis ska de vara tillräckligt skyddade under fiberduken.


Såhär blev det!
Fiberduk skyddar ju inte bara mot väder och vind. Det håller även bort de grävande katterna och annan ohyra!


Det fina som bloggare och trädgårdsnörd är att nu när jag inte kan göra något i trädgården så kan jag istället skriva om den. Skrivandet går dock i många etapper eftersom jag inte kan sitta så länge i samma postition...

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Men jestas va ni är duktiga!!!

Meta sa...

Det blir ordning och reda hos dig ser jag ingen kan missa vad du har där då.
Frisk luft är bra när man är dålig och krya nu på dig så du snart är i farten igen
Kram Meta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen