fredag 10 juni 2016

Stenpartiet

Oj oj... mitt lilla stenparti.
Den första blomrabatten som gjordes här på gården 2004.
Den har med åren både ändrat form, storlek och växter förstås.

I höstas satte jag ner nya tulpanlökar och mörk rödlila allium i två grupper som skulle ge en fin blomning och avlösa varandra. Hallååå?? Var är de??


Inlägget i länken är från två år tillbaka, då pionen var ny och hade endast tre stjälkar. Förra året kom den upp med hela nio stjälkar, varav en gav en fantastisk stor och vacker blomma!!! Nu är den borta...

1. Mattnäva
2. Kinesisk Pion 'Fat concubine'
3. Klockvippa 'Golden Zebra'


En del av växterna har ändå klarat vintern med bravur. Backsippan blommade så härligt här tidigare, och nu är det fröställningarna som stolt står och svajar i vinden med sina burriga frisyrer. Dessutom ser de lika fina ut även om de stått mitt i stormen.



Hostor och dagliljor är också påkommande, förrutom två Hostor som tycks ha gått förlorade. Det är en Hosta 'Elegans' och en Hosta 'Frances Williams'. Åtminstone Hosta 'F.W.' måste ersättas, annars blir det inte lika bra flow med bladkombinationerna som det ska vara. Det är alltså i favorithörnet av rabatten där jag har lite olika sorter av Hosta, Rodgersia och Höstsilverax.


Det är så mycket jag lägger märke till nu och vill åtgärda, nu när jag inte kan. Ser bara ogräs som frodas, växter som behöver flyttas eller ersättas, saker som blåst omkull i stormen, men som jag inte når eftersom jag inte kan böja mig till marken...

Kanske jag måste ställa till med talko??
Kan ju inte vänta hur många veckor som helst!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Ja du det är många plantor som har börjat leva ett underjordiskt liv.. det är tragiskt och mycket irriterande. För att inte tala om den jedrans stormen. Vo huhu... Jo men en engelsk dejt :) Ska vi ta en aftenoon tea darling? :) Jag hade planerat fara till Jeppo men jag kan planera om. Vad hade du tänkt?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen