onsdag 25 maj 2016

Stadsodling - Urban gardening

Förra helgen var det trädgårdsdagar på Sunds trädgård.
Jag försökte få några bilder därifrån, men det var svårt under öppethållningstiderna med alla kunder som ville ha betjäning, varesig mitt skift var slut eller ej. Lite hann jag ändå dokumentera.

Personalen på Sunds blev indelade i grupper som alla fick varsitt tema.
Tar det lite i sektioner för att det inte ska bli så långt.

Vi börjar med
Stadsodling - Urban gardening!



Här har det verkligen strömmat härliga idéer! I LIKE!
Hyllor, lastpallar, trälådor av olika slag, kastruller, plåttunnor ett gammalt avfallskärl och allt möjligt har de använt som odlingskärl!



En minilastpall blev till odlingslåda!


Och tunnan som påminner om nån stor patron fick stoltsera med jordgubbsampel som blommar både i vitt och sorten 'Toscana' som blommar i rosa.



Ganska smart om man vill hindra småbarn, eller kvarterets katter, från att förstöra tomatplantorna. Ett gammalt sopkärl av galler, som man egentligen ska ha sopsäcken att hänga i, står nu som inhängnad till tomaterna. Frampå gallret är en dörr, enkelt när de ska plockas eller vattnas.

Chili, smultron och kryddväxter är också jättefina som planteringar.


Och alla dessa härligheter på stam!
På bilden kan man bl.a. se litet päronträd på stam och rosmarin på stam, (båda ämnade för kruka och övervintring frostfritt). Rosmarin kan vara lite besvärlig att övervintra, de har en tendens att torka bort. Men det är absolut värt ett försök!

Dethär med trälådor som bord brukar jag också ha hemma, som ni kanske sett. Enkelt att möblera om och sedan kan du bära bort grejer i den!

Det fick vara allt från gruppen "Stadsodling". Inom kort får ni se en annan grupp...
Lite bilder hade jag från förberedelserna inför helgen i ett inlägg HÄR. Min grupp hade "Växtnyheter" som tema, och det syns i samma inlägg.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Många fina idéer , helt i min smak! Tack för de inspirerande bilderna :)

Malin sa...

Jag tycker i år har Sunds verkligen otroligt bra utbud
på sommarblommor, plantor, stamträd mm. Och allt är så fint framsatt!
Finns så mycket man vill ha, att det är svårt att
hålla sig därifrån...;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen