tisdag 31 maj 2016

Sparris & gult i köksträdgården?!

Jag är kanske inte personen som drar sig till gula blommor, men hellre gula än röda, vet inte varför..
Jag har funderat på att plantera Tagetes i min köksträdgård, jag vet att det inte alls är min typ av blomma, men den har goda egenskaper bland grönsakerna. Exempelvis en del ohyra som inte gillar tagetes, så då håller det sig borta. Men när det kommer till tagetes så finns ju faktiskt bara nyanser i gult, orange och rött. Sedan kan man även välja bland enkla eller dubbla blom, eller om den ska vara en- eller tvåfärgad.

När jag stod där i plantbutiken och skulle välja så blev det jättesvårt!
Ska jag ta en mörk tegelröd, den kanske smälter in bättre?
Eller ska jag ta en som är dubbel och tvåfärgad i orange och gult?
Ska jag ta en orange, som är pigg i färgen och har ett blom som är enkelt/halvdubbelt?
Men så fick jag syn på den knallgula med grön mitt... Äh, den tar vi!



När jag sedan grävde ner mina fyra plantor i köksträdgården så började jag plötsligt gilla dem lite mer...
Vet inte vad det berodde på?
Jag gillar ju inte tagetes! Den är ju så... gul... och gammalmodig...
Nu funderar jag plötsligt  om jag ska inhandla 5-6 till och plantera på andra sidan också...

Problemet är ju att det själ lite yta där jag kunde odla mina grönsaker. Men å andra sidan, så när grönsakerna vuxit till sig så kan jag dra bort dem för att ge plats!

På bilden ser ni även min fina luftlök som min väninna/kollega gav mig nyligen!


En annan sak som också följde med mig hem var några pluggar med slätbladig persilja och en sparrisplanta!
I hörnen har jag planterat vanlig timjan (Thymus vulgaris) som övervintrar bäst här. Alla mina timjanplantor frös bort i vinter.



Nu längtar jag bara att sparrisen ska växa till sig och börja ge skörd!
Detta kommer förstås att ta ett par år... Helst ska man inte skörda alls nästa år, och året efter får man ta några enstaka på våren och sedan låta den växa ifred under sommaren.

Finns lite jobb här i köksträdgården ännu som jag borde hinna med i veckan. Borde även få "projekt norrhörnet" klart, eller åtminstone så långt att de redan inhandlade växterna är i jorden och stenarna klara... Vill ju inte lämna allt till midsommarveckan. Blir nämligen sjukskriven snart, så innan det ska jag ha fixat en hel del för att sedan bara kunna slappna av och återhämta mig.

Idag har varit min lediga dag.
öh.. haha.. ledig... det var att överdriva!
Idag har jag handlat, varit och tagit blodprov inför operationen och sedan fixat tårtor, smörgåssnittar, lite annat saltplock mm inför dagens två kalas. Sonen blev idag 12 år och vi började med ett kompiskalas på eftermiddagen (med 16 pojkar!!!) och senare hade vi skläkten på kalas!

Kom ihåg att gå in och länka era inlägg i måndagstema som denna vecka fokuserar på ämnet "Det tar sig..."!
(Klicka här så kommer du till inlägget)

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

AFA Försäkring sa...


Hej!

Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukskriven.

Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: https://www.afaforsakring.se/privatperson/sjukforsakring/las-mer-och-anmal/

Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.
Du kan även kontakta oss via Facebook - https://www.facebook.com/afaforsakring

Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
https://www.afaforsakring.se/om-afa-forsakring/uppsokande-kundtjanst/

Vänliga hälsningar
Charlie
AFA Försäkring

Rost och rädisor sa...

Känner mig också dubbel inför tagetes, men sår några varje år i alla fall att sätta bland morötterna. Brukar använda kryddtagetes som smakar apelsin och tänker att de går i alla fall att äta också.

Kul när det är mycket på gång i grönsakslandet.

Ha det så gott
/Anette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen