söndag 22 maj 2016

Grönsakssådden på G!

Nu börjar det ta sig i köksträdgården.
Igår efter jobbet sådde jag grönsaker i ytterligare två odlingslådor och planterade ut silverlöken, så nu är 4 lådor klara. Blir att fortsätta idag! De har ju lovat varmt nu, så jag har tänkt så mina frön nu i alla lådor som går.




Har Photoshop på min "nya dator". Har inte fått någon skolning ännu, utan försöker hitta lösningar själv. Inte det enklaste och snabbaste sättet precis när man har lite av tid och gärna vill få ut inläggen på bloggen. Som tur har jag en bloggsyster som kan programmet, så snart ska säkert jag också börja förstå mig på det. Är ju så van med Photoscape som jag annars använder.


Nu är de tre lådorna med lock på sådda. En låda redan i mitten av mars, en för några dagar sedan och en igår. Dessutom har jag sått in rädisor och planterat ut silverlöken i den lilla lådan med isop.


Min halverade plåttunna har äntligen hittat sin plats, men ena halvan är ännu omålad och inväntar hål i botten.
Hade tänkt mig rabarber i en och tomatplantor i den andra. Fick uppgrävt typ 1/3 av rabarbern ikväll, men får ta resten imorgon när jag har ledig dag. Går inte att vänta länge till för nu börjar rabarbern bli rätt så stora.





Klippte gräsmattan ikväll för första gången. Hade uppsamlaren på så att jag kunde ta tillvara gräsklippet i köksträdgården.
Satten en del i odlingslådan där det redan växer grönsaker och resten bredde jag ut på ytan i två av lådorna som jag ännu inte hunnit så i. Gräset ger både näring och håller fuktigheten bättre i jorden. Samtidigt kanske det håller bort kvarterets katter och förhindrar ogräs. Finns många fördelar med täckodling. Även om detta är lite av en "light" variant.


Odlingslådan med grönsaker sådda i mars


Det var allt från mig idag!
Over and out!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen