fredag 8 april 2016

Blommig fredag: "Förändring"

Fredag igen.
Det har blivit en tradition att starta fredagarna med ett temainlägg i "Blommig fredag".
Idag är det "Förändring" som sprids på bloggarna.

Jag har haft ganska mycket om tillbakablickar och förändringar i trädgården i mina inlägg senaste tiden, så därför kör jag en färskare förändring.

Min trädgård är nästan snöfri!!!

Jag har i flera veckor fått läsa i de svenska trädgårdsbloggarna hur vårblommorna står och blommar i rabatterna, ogräs blir rensat och trädgårdsarbetet redan är i full gång!

Nu får jag också börja på!
Jag lippte ner en hel del perenner på hösten, vilket jag aldrig brukar göra, men det sparar så mycket arbete på våren. Det är på våren jag jobbar som mest och har minst tid för egen trädgård.

Så här såg det ut 5 mars 2016




Den 29 mars 2016 hade det tagit ordentlig fart
Man kan tydligt se att överallt där vi har stenar eller nåt i trä (som odlingslådor) så smältar det betydligt snabbare.

Här finns ett inlägg från trädgården den 29 mars (klick)



Den 31 mars 2016 var läget märkbart mindre vitt.




Idag har vi 8 april 2016 och trädgården är nästan snöfri!
Det finns några få platser med lite snö där vi har takras, dit vi plogat upp snön och förstås skuggiga lägen.





Men usch så dystert när inte ens gräset hunnit bli grönt ännu... Men nu är det vår minsann!




I köksträdgården ser det ut som att jag får skura upp odlingslådorna. De har blivit riktigt gröna denna vinter. Slarvade lite ed höststädningen där, men bara jorden tinar lite till så ska det rensas upp och fyllas på jord. Dessutom är två lådor fulla med perenner som jag övervintrat, så de ska plockas upp.

Ha en fin helg!

Kika in Bland Rosor och Bladlöss för att se mera förändringar!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

8 kommentarer:

Meta sa...

Ja ha minsann så härligt att du åxå har fått våren till dig nu snart tittar dina lökväxter upp igen.
Ha en fin fredag och helg
Kram Meta

lavendia sa...

Vad förändringen går fort. När vi var i Åre, var det massor av snö, men bara under de dagarna såg man att det minskade. Visst är det skönt. / Britt

lavendia sa...

Vad förändringen går fort. När vi var i Åre, var det massor av snö, men bara under de dagarna såg man att det minskade. Visst är det skönt. / Britt

Lotta sa...

Verkligen en trädgård i förändring! Trevliga bilder ha en skön helg! /Lotta

Jannibele sa...

Oi, hvilken forandring! Så godt å ta avskjed med vinteren og ønske varmt velkommen til våren. Det er en deilig tid vi går i møte.
God helg.
Jannicke

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Oj! Nyss försvann vintern, nu vår hos dig. Löftesrikt. Nu händer det "saker"!
Med hopp om en mild och solig helg!
/Katarina

Villrose sa...

Ja, endelig måtte snøen vike - også her.
God helg!

Maribel sa...

Förstår att du är glad när snön äntligen har försvunnit. Vi har inte haft mycket snö. Trädgårdsarbetet i full gång.
Ha en trevlig helg!
Marika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen