måndag 1 februari 2016

Vinterså och tidig vårskörd!

Här sitter man vid datorn och ska planera klart kursen som drar igång imorgon...
Men vad gör jag? Jo, jag kollar youtube-klipp om vintersådd och tidig grönsaker för vårskörd!
Nåja, det börjar vara klart inför kursen, så jag känner att jag kan sätta lite tid på odlingsplanering nu istället.

Klippen är från Skillnadens trädgård, producerade av Sara Bäckmo.

I det första klippet jag bjuder på, visas hur man sår spenat i kallbänk (vanlig odlingslåda) i början av februari när det fortfarande är snö på marken.


I det andra klippet körs mantrat "Sallad, spenat, rädisa, ruccola".
De är tidiga grönsaker som lämpar sig att så tidigt och skörda innan ytan behövs för något som ska i jorden först senare, eller om man sår samma grönsaker pånytt i omgångar för lång skörd. Det maximerar skörden från samma yta.


I år ska jag tillverka några lock till mina odlingslådor.
Då får jag igång sådden tidigare när solen får värma upp luften och jorden under locket. Dessutom håller det katter och annan ohyra borta ur lådorna, men det håller även fuktigheten bättre i jorden.
Nu menar jag inte att katter är ohyra, men det är inte roligt när det är nysått och katterna gräver upp allt!
Eller som förra året då löken och dillen hade hunnit bli ca 10-15 cm höga och plötsligt hade de bytt plats och lådan var full av gropar och högar!

Brukar ni höst- eller vinterså?
Har ni erfarenheter ni vill dela med er?
Blir det många eller långa berättelser så kanske jag gör ett nytt inlägg om direkta erfarenheter inom ämnet.
Man kan även maila mig på dromgarden10@gmail.com och bifoga bilder från egen odling.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

5 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Lycka till med dina odlingar! Här är grönsaker sådda i kallbänken och nu fylls varmbänken med gödsel.
Allt gott
Anette

Nina sa...

När kan man vinterså här i Österbotten?

Drömgården sa...

Detta är nytt och ännu oprövat för mig. Jag har tänkt vänta till första veckan i mars. Tror det kan vara en bra tid att vinterså. I södra Sverige sår de redan första veckan i februari, men deras vår är mycket tidigare och klimatet mildare. Har bekanta som sått redan, ska bli intressant att se resultatet!
/Kitty

Nina sa...

Ok, tack för svar!

Linda sa...

Va spännande. Är väldigt sugen på att testa att vinterså tex sallat i plastlåda på min balkong med typ en matta över då jag inte får in snö där. Dock misstänker jag att jag är lite sent ute nu men roligt att prova iaf. :)
Lycka till! Ska bli kul att höra hur det går.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen