måndag 4 januari 2016

Sten i frusen trädgård

Idag var det verkligen kallt att gå ut i trädgården för lite fotografering!
Kunde ändå inte motstå!
Det är ju så härligt med dessa knastrande kalla och klara soldagar på vintern, även om det är lite snöfattigt.

Det jag fokuserade mest på idag var de olika variationerna av sten som finns i trädgården.
En del av vår trädgård är skog, en skog med massor av sten.


Vajre gång jag gräver något så kommer det upp mera sten!
Jag älskar natursten, och det passar in här i våran trädgård. Det finns stora stenar (som inte ens grävmaskin lyfta, utan rullade dem till sina platser), det finns stora, men hanterliga stenar utplacerade här, och små som jag kanske använder som trampstenar eller utfyllnad.
Kullersten finns också, både utmed fasaden, i blomrabatterna och nersslagna i makadam under porten till köksträdgården.
Betongsten har jag använt som kantstenar, uppbyggnad av rabatter och mindre betongstenar när jag gör böjliga kanter runt anläggningar.



Vi har tagit tillvara massa sten och istället för att se mängden som ett problem, så ser vi det som en tillgång.
2012 grävde vi om bakgården och byggde upp kanten mot skogen av stora stenar. Vi är mitt i backen, så grässlänten har alltid varit ett problem. vi har grässlänt bakom garaget ännu... Vi har lite funderingar om vad vi ska göra där... Men vi har för många idéer och de kräver en grävmaskin och hårt arbete. Tid.






Är ni nyfikna på vårat stora projekt 2012 som jag nämnde tidigare och det jag gjorde förra hösten, så kan man kolla HÄR, HÄR, HÄR och HÄR ifall man inte sett tidigare (eller vill se igen). Nyare inlägg ser man genom att klicka på etiketterna "Bakgården", Trädgårdsprojekt", "Mutter-rabatten" och "Köksträdgården" som ni hittar i höger spalt...

Nu ska jag tända en brasa, koka kaffe och krypa upp i soffan och titta på Frozen med dottern. Vi var nämligen nyss ut till Fäboda och fotograferade isen. Jag kan tillägga att jag hade alltför lite kläder på. Det är ju faktiskt -17 grader idag!

Kitty

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Ja du e nog stenrik du��

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Brr vad kallt! Hoppas du någonsin blir varm igen.Det brukar kännas svårt när man väl har blivit nedkyld..
Att vara stenrik har vi också erfarenhet av men inte i de storlekarna som ni har men visst låter det "klong" var gång spaden ska ned i jorden. Spade och spett används när det grävs här och vi återanvänder stenen som ni.
Jag gillar sten men nu är det snart stopp för våra användningsområden med detta naturmaterial och vi har nog snart grävt färdigt med (?) så då löser det sig automatiskt ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen