onsdag 4 november 2015

Dagen en maskin flytta hem till oss...

Alla har vi olika saker vi går igång på. Jag har faktiskt flera.

Ett av mina största intressen är trädgård, vilket även är mitt yrke.
Det händer sig ibland att jag får människor i min trädgård som ojjar sig och säger "Men oj så mycket jobb du har ställt till med här! Hur orkar du ta hand om allt detta?!!".
Mitt svar är rätt så enkelt "Det här är som en terapiträdgård. När jag jobbar på här så stänger jag av allt annat. Tiden flyger iväg och jag behöver inte tänka på något annat än precis det jag håller på med. Och belöningen, att få gå runt och njuta av allt, skörda egna grönsaker, binda en bukett, eller bara sätta sig på en bänk med en kopp kaffe. Priceless!!"

Men visst händer det ibland att man kanske är lite trött, har sjuk rygg, (eller som jag) sjuka handleder. Då skulle det vara trevligt med lite hjälp, eller vila, eller varför inte ett hjälpande redskap??

Här kommer nästa grej jag går igång på: MASKINER!
I know, I´m weard...

Och nu har det äntligen hänt!! Maken har skaffat en lite hjullastare!!
Han har i åratal sökt en grävmaskin och tittat på maskiner i storlekar som 10-16 tons grävmaskiner. Nu hade han ändrat sig (eftersom han kör grävmaskin dagligen i jobbet) och börjat söka efter en liten maskin.
Nu är den inhandlad och igår fick vi den hemlevererad, en Agromatic 760!

Agromatic 760

Köpte en helt ny skopa från samma ställe. Maken kommer själv tillverka lite mer utrustning med tiden. Samtidigt som man kan göra mycket nytta med den så blir det väl lite av en hobby för honom att fixa och trixa med den också.

Var och provkörde den på kvällen då maken kom hem. Oj va det var roligt!!
Tänk så mycket jag kan göra med den i trädgården??!!

Jag kan lasta jordsäckarna i den och köra ut till rätt plats och kippa av dem, istället för att bära eller använda skottkärran.

Jag kan skala av gräsmatta och gräva hål, istället för att hålla på en hel dag med spaden som sliter på både händer och rygg.

Jag kan förflytta material.

Om jag rensar upp lite mer någonstans så kan jag ställa maskinen där och kasta allt ogräs/rester/mylla i skopan och sedan bara köra iväg och kippa av det.

Om vi tagit hem grus, så kan man lasta av med maskin istället för att springa av och an med kärra och skyffel!

Oj den här listan kan bli hur lång som helst!!!


Det här med att gå ingång på maskiner och stenar har jag ju skrivit om tidigare också, klicka HÄR.


Kitty

1 kommentar:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Grattis till din nya "grävling" :) Kommer helt klart att underlätta trädgårds jobbet/pysslandet för er.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen