måndag 19 oktober 2015

Äntligen, alla lökar är i jorden!

Nåjaa. Nu har jag alla lökar ner i jorden. Vi hade en helt fantastisk höstdag igår och att jobba ute i trädgården var bara sååå skönt!

Fick en hel del uträttat. Planterad några perenner (som jag köpte i juni), Alla lökar hittade en plats, plockade ihop det mesta av krukorna och behållare som varit utspridda i trädgården, och rensade ur några av odlingslådorna i köksträdgården.

Dessutom hann jag göra en sak till, jag använde den ena odlingslådan till vinterförvaring av perenner! 
Det finns ännu mycket perenner här som jag ska jordslå, får väl offra en odlingslåda till...
Mer om det en annan gång.

I "Mutter-rabatten" planterade jag tre olika lökar. Där finns vita tulpaner och Allium i lila och vitt sedan tidigare.
Nu kompletterade jag med vita Allium, Allium mix och grön-vita tulpaner.


Jag kompletterade med Allium där var jag haft sedan tidigare för att få större grupper.
Det är rätt så fullt med perenner och dess rötter, så det finns inte plats för så mycket lökar. Så finns ju lökar i jorden sedan tidigare också som måste beaktas. Hade gärna satt ännu fler! Tror jag ska kolla hur utbudet ser ut i handeln... kanske jag hittar nåt till Alvas blomrabatt, där finns ännu plats...



Här ser ni alla sorter jag satt ner iår
Vissa sorter hade jag två påsar av

Övre raden från vänster: Tulipa 'Mount Tacoma', Allium 'Mount Everest' och Allium caeruleum.
Nedre raden från vänster: Allium 'Purple sensation', Allium atropurpureum och Tulipa 'Negrita'.
Hade även lite lösa lökar från en låda Allium mix som hade gått sönder.
HÄR kan ni se det tidigare inlägget om årets lökplantering som publicerades förra veckan.


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen