söndag 20 september 2015

NÖT-föreningen besöker Paret Ede

Idag ska jag presentera en trädgård, som jag, Maj och ca 70 andra besökte tillsammans med NÖT - Norra Österbottens Trädgårdssällskap för ca 3-4 veckor sedan. Jag hade så fruktansvärt många foton att det tog mig en tid att hinna gå igenom, välja ut och redigera. (Det är inte alltid enkelt att fotografera i kvällssol när själva motivet är mestadels i skugga, men jag har försökt förbättra färgen.)

Välkomna in till Rabbe och May-Len Ede i Överpurmo!
Ede's lustgård


En "skogsåker" bakom gården på ca 0,7 ha har fått en förvandling som de flesta aldrig tidigare sett. Här finns några rader hallonodling ca 100m/rad, flera fruktträd och bärbuskar, massvis av buskblåbär, växthus, köksträdgård, perenner, klängväxter, gräs, ett härligt uterum/orangeri, stor vattenspegel, natursten i mängder osv...

Som vanligt så tycker jag inte att bilderna gör platsen rättvisa!
Att i verkligheten få vandra igenom allén av kullerstensportar med armering och upptäcka området själv är något som behöver upplevas!



Mäktiga portar av armering fylld med kullersten med buskblåbärs odling intill

Många av portarna hade klätterväxter av olika slag som klättrade uppför nätet.



Gillade enkelheten över stenanläggningen med olika gräs och fåglarna i metall.
Längs sidorna utmed stenportarna fanns även perennrabatter. Den härliga kombinationen nedan av stora grupper perenner med olika former fastnade jag speciellt för.


Bortom portarna skymtar köksträdgården, växthuset och det mysiga uterummet (som jag tror att var en lada tidigare...).


Istället för att gå hela allén med stenportar så svänger vi av till köksträdgården. I denhär trädgården finns så himla mycket att se, och jag vill gärna dela med mig av så många bilder som möjligt.
Ni gissade rätt, det kommer ett inlägg till!
Och det kommer inte att dröja länge, utan ska försöka få ut det imorgon så att ni får se årets stora projekt på området och uterummet!

Sticklingarna som May-Len stoppade ner i krukor producerar redan frukt!


Växthuset som gärna får flytta hem till mig!



En lång häck av sparris!!!
 Härifrån kan man även beskåda den enorma gräsmattan och raden med fruktträd. Längst bort skymtar huset, som enligt mig förhöjer hela känslan av en Engelsk trädgård!


Största hallonodlingen i en hemmaträdgård jag sett! 

En trevlig kompost med humleport!


Nu sätter jag punkt för den här gången.

Så fort nästa inlägg är klart kommer en direktlänk att hittas HÄR. Där är det bara att gå in och beundra resten av den fantastiska lustgården! 


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen