onsdag 12 augusti 2015

Clematis 'Södertälje'

För ett par dagar sedan, (när jag var ut och lekte med kameran i trädgården), fastnade även min klematis på bild. Köpte den i höstas när jag gjorde den nya anläggningen mitt i gräsmattan.
(Minns ni inte så kan ni kolla här)

Clematis vicitella 'Södertälje'

Den växte längs mark och sten innan jag gjorde bambustödet, därför ser den lite kanglig ut efter att jag snurrat upp den i stödet...

Italiensk Klematis, Clematis vicitella 'Södertälje'




Clematis v. 'Södertälje' går till zon III-IV (Finland) och kan bli runt 2,5-4 meter hög. Blomningen är starkt mörkrosa i juli-oktober. Den hör till beskärningsgrupp 3 och kan klippas ner till 20-50 cm på våren. Blommar på årsskott. Går i sol-halvskugga.
Vill ha mer Klematis i min trädgård!! Men till det behöver man en bra plats...



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen