måndag 15 juni 2015

Nöjd med helgen!

Hade en fantastisk helg!
I lördags firade vi en väninnas examen med en tjejmiddag. Maten var italiensk inspirerad och tillredd av en kompis, som är en fantastisk kock! Behöver inte ens blunda för att minnas alla smaker!


På menyn fanns:
Marinerad rostbiff
Laxcarpaccio med rostade pinjenötter, basilika och parmesan
Marinerade kryddiga jätteräkor
Tomat-mozzarellasallad
Ruccolasallad med parmaskinka och färska fikon
Italiensk potatissallad laddad med örter och rödlök
och tre varianter av marinerade oliver.



Och desserten som han hade gjort i ordning till oss innan han lämnade festen, Jordgubbspannacotta med rabarberkompott!



Det var så roligt att sitta och snacka med tjejerna!
Behövde verkligen en kväll som denna!

Har äntligen hunnit få lite uträttat i trädgården också. Inledde helgen med att fixa några krukplanteringar. Har haft växter som stått flera veckor i påsarna och väntat på detta tillfälle! De ska senare flyttas till bland annat terassen, men den är nu tvättad och ska oljas in, så de får vänta snällt i köksträdgården.


I en plåthink blev det en svart surfina, limegrön batat och en ljuslila snöflinga.
Har även köpt den fantastiska "Chokladblomman" Cosmos 'Chocamocha'.


Återanvände några stora konservburkar från mina höst-/vinterplanteringar och planterade månadssmultron i dom minde. I den stora gurkburken lade jag Sinetti tillsammans med mörklila batat. Efter detta kalla väder vi haft och de hårda vindarna så är båda batat plantorna lite tilltufsade och köldskadade, men de tar sig nog.



Jag ville ha en till stor kruka, men hade inga fler lediga, så jag tog 20L plastkrukan och säckväven som var runt min hängalm när jag köpte den. Satte duk i botten för att inte få jord på terassen och planterade in en liten juniperus, snötörel och vita pelargoner. 
Alla planteringar har fått svart dekorationsflis på ytan. Tycker det är snyggt och dessutom håller det fukten längre i jorden.


Efter jobbet i söndags tog jag tag i odlingslådorna! Innan jag gick in kl.22 hade jag gödslat, fyllt på jord, jämnat klart inför sådd samt sått morötter och ärter samt planterat ut kålrabbi, fänkål, salladslök, luktärter och rosenböna. Alla bäddar täcktes över med fiberduk för att hålla fröogräs och ohyra (KATTER) borta. Nämnde jag att det regnade?? Struntade i regnet och gick ännu efter kameran för ett varv runt trädgården innan jag kände mig klar för dagen!



Har kännt lite stress senaste veckorna för att jag inte hunnit få ordning på trädgården! bara 1,5 vecka till öppen trädgård och nu har jag äntligen fått ner en liten del av fröna i köksträdgården! Känner en liten lättnad. I morgon ska jag så resten! Känner en svag oro över bönorna och frilandsgurkan... men kanske jag vågar plantera ut de med...


Kitty

1 kommentar:

Johanna sa...

Låter som en perfekt helg. :) du gjorde snygga planteringar, med roliga krukor. Det där med att lägga något snyggt runt en kruka man inte tycker om borde jag komma ihåg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen