måndag 18 maj 2015

Snart blommar äppelträden!!!

Bakom Rosenbräckan, Saxifraga ardensii, som snart går i blom fortsätter Backsippan att leverera.



Ett stenkast ifrån står mina äppelträd, där det ena mer funktionerar som prydnadsapel, men med många små och goda äppel! Det är 'Salla' som får stå som värdträd till inympade kvistar av 'Rixi'. Rixi har jag ympat in för blommorna och bladens skull, äpplena vill jag inte äta.
Har varit lite orolig för mitt träd eftersom sorkarna hade ätit lite väl frisk av rötterna hösten 2013. Förra året var tillväxten minimal och ännu står det inte helt fast, men nu tycks det vara full med blomknoppar!



Det är roligt och lite annorlunda att ha ett träd som blommar blandat vitt och rosa!
Har de senaste åren ympat till 1-2 kvistar varje vår i samband med beskärningen. 
Även bladen har olika färger.



Sorkarna hade även gnagat på rötterna till mitt 'Röd Kanel' träd så att det nästan blåste omkull när vi hade storm våren 2013. Under den sommaren kom inga blommor eller äpplen men grenarna stormväxte typ 50-80cm! Ifjol fick vi dock äpplen både på värdträdet och den inympade 'Mormors äpple' grenen.

Det tredje äppelträdet som jag har här på framsidan har gett en helt bra skörd. 'Lantun talvi' som det heter, är ett vinteräpple med STORA goda äpplen som passar utmärk som ätäpple eller till mos/saft/bakning. Jag vägde ett av äpplena till ca 390g i höstas! Tidigare i vår upptäckte jag att även detta träd har stått som buffé för sorkarna i vinter....


I helgen har vi även hunnit snagga våran ca 70m långa granhäck i topparna och insidan. Mitt mål nästa vecka är att klippa utsidan, gödsla odlingslådorna, slänga ut gödsel-kalk i gräset, förså mina grönsaker och fixa lite krukplanteringar.
Det är bra att göra upp några mål, brukar få mera uträttat då!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen