tisdag 28 oktober 2014

Lökplantering inför våren 2015!

Blev lite orolig när vi fick snö förra veckan och termometern visade flera grader minus! Marken var vit och frusen och alla mina 188 blomlökar låg fortfarande i påsen!


I år ville jag inte satsa på så mycket tulpaner, eftersom jag blir så besviken året efter när de inte kommer upp lika fint som den första våren. 
Dagens förädlade tulpaner är tyvärr inte lika bra som de var förr i tiden! Kör man på vanliga enkla tulpaner i gult eller rött så kan man ha dem i många år.
Tyvärr är inte det min stil. Jag vill helst ha vita och olika rosa-lila nyanser!

Snön är nu väck och igår var det över +10 grader. 
Perfekt!

Lökarna jag satte ner igår var (bilden nedan sett från vänster) 
Candy Prince, Queen of Night, Blue Parrot och Mondial


Satsade mer på Allium iår!
Några av dem har jag haft förr, och förstås ville jag pröva några nya. Vissa av dem börjar blomma först senare och de är lite olika höjder. Ska bli så intressant att se hur timingen blir med blomningen på lökarna och om de har blommat klart innan perennerna växer över dem! 
På bilden nedan ser ni vilka sorter jag planterade.

(börja uppifrån vänster)
Purple Sensation, Multibulbosum, Bulgaricum, 
Ostrowskianum, Neapolitanum och Sphaerocephalon.


Även pumppen ur min lilla damm hann jag ta upp (hoppas den ännu funkar efter att jag glömt ut den under frosttid). Stenarna ska få sig en ordentlig dusch så att de är rena och snygga till nästa säsong.  




Ser så nedstämt ut när man blickar över de nervissnade perennrabatterna!
Nu finns där iallafall många lökar nergrävda!
Nästa vår ska mina rabatter inte vara lika tomma och tråkiga som de var denna vår! Förra hösten satte jag inte ner några nya lökar, därför var det bara Allium som blommande, och några enstaka tulpaner...



Jag brukar ofta placera ut lökpåsarna innan jag sätter ner lökarna, så ser jag lite hur jag vill ha dem. Sedan fotograferar jag så att jag ska ha bättre koll på våren vilka sorter som kommer upp var. Nu gjorde jag inte det iår, så våren får bjuda på en överraskning!

I mutterrabatten på bakgården satte jag ner den vita dubbeltulpanen Mondial och både höga och låga Allium i både vitt och rosa.


Fruktträden har tappat sina blad och gått i vintervila. Det har varit en fin trädgårdssäsong och några nya projekt hann vi med!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen