lördag 4 oktober 2014

Kärlek för gräs...

I sommar bestämde jag mig för att skaffa några gräs till trädgården. 

(HÄR skrev jag nyligen om några)

Jag gillar verkligen gräs och kommer ännu plantera en grässort till i år. Det kommer ni att få se snart när jag ska visa vad jag jobbat med på bakgården nu i höst. Det är där jag planterat ner gräsen från terassen.


Det lilla hörnet på gräsmattan som gjordes till en "surjordsrabatt" i samband med att bakgården gjordes om 2012 blev inte direkt någon surjordsrabatt... Där finns surjordsväxter som Juniperus 'Blue star', Juniperus 'Repanda' och Hydrangea 'Annabelle'. Allt annat är växter för vanlig jord. Som täckmaterial har jag använt mossa, sten och bark.

Här planterde jag ett Japanskt gräs i juni. Sorten heter Miscanthus sinensis 'Purple Fall' och kan bli runt 1,3 meter högt.

Gräset har buskat till sig bra under sommaren och är fortfarande lika vackert grönt!

Miscanthus sinensis 'Purple Fall'

Miscanthus sinensis 'Purple Fall'
En del av de långa bladen blir nästan lila, men kännspakt för Miscanthus är randen som går längs hela bladet.

Rabatten fortsätter utmed hela gräsmattan som en avgränsning till grusplanen med "mutterrabatten". Där växer ett litet urval av olika prydnadsbuskar och fruktträd.
När man blickar över den blommande Syrenhortensian kan man se Rudbeckian 'Magnus' som fortfarande blommar helt fantastiskt! Höstfavoriter båda två!


Echinacea purpurea 'Magnus'
Titta in HÄR så kan du i inlägget från min "öppna trädgård" se den rätt så nyplanerade Miscantusen och även Silverhavret.


Ha en fortsatt trevlig helg och en fin start på oktober månad!



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen