tisdag 12 augusti 2014

Insektliv i trädgården

De senaste åren har jag fått patrullera med kameran i trädgården för att få syn på fjärilar. 
Det är så synd att det finns så lite av dem nu för tiden. Undrar vad det beror på?

I år tycks det finnas lite mer igen!
På jobbet får jag dagligen njuta av minst 3-4 olika sorters fjärilar, speciellt på Echinacean trivs de. Vill man ha fjärilar i trädgården så är det just en röd rudbeckia man ska ha!

Nu har de även hittat hem till min trädgård! Det är sann trädgårdslycka att få sitta på bänken med en kopp kaffe och titta på de ivriga fjärilarna som kryper runt på rudbeckian och viftar med vingarna så fort en humla försöker komma in på dess revir.

Flertal humlor i varje Kransveronika
.... På tal om humlor.... Kransveronikan tycks vara humlans favorit nummer ETT i min trädgård!




Fle fjärilar på en gång i Rudbeckian, Echinacea purpurea 'Magnus'


Sedan hittade jag denna krabat sittandes på en utblommad daglilja. Någon som vet vad det är och vad den gör? Gör den skada eller nytta? Jag ville inte göra den illa ifall den är en nyttoinsekt, men ville inte ha den kvar i blomrabatten ifall den gör skada... så jag kasta in den i skogen...


Imorgon är en ny dag. Hoppas på att få lika många fjärilar som sällskap på jobbet då igen!

Godnatt!



Kitty

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Kitty

Fine billeder du har taget af de små insekter!
Kransveronikan er da helt vidunderlig!
Hilsen
JetteMajken

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen