fredag 30 maj 2014

Knoppig Allium och svarta bladlöss...

En sån tur att åtminstone en av mina blomrabatter/anläggningar är vårstädade! 
Här har lökar och perenner kunnat växa upp utan att trängas med de vissna fjolårsperennerna som fortfarande ligger kvar på de flesta ställen i min trädgård!


En av vår-favoriterna, backsippan, är nästan utblommad. Några enstaka knoppar vill ännu slå ut i blom men den storslagna blomningen är förbi och har nu övergått till fröställningar.


Fröställningarna är vackra och intressanta, nästan som en andra blomning!


Allium, en annan favorit som kommer lite senare, har sträckt på sina stjälkar mot skyn och förbereder sina knoppar för utslagning! Älskar detta stadie och måste inspektera dem dagligen hur de framskrider!


I samma rabatt är en grupp Strandveronika, Veronica longifolia, som har en fantastisk blomning med blålila spiror. Tyvärr upptäckte jag att de har ovälkommet sällskap för tillfället...




Hela växten är full av små och stora svart bladlöss!
I vanliga fall när jag upptäcker bladlöss så brukar jag plocka bort dem/klämma sönder dem, men nu är detta såååå många!! Blir inget litet jobb att få bort dem.. Kanske jag blir tvungen att blanda en flaska såpavatten med matolja... samtidigt är jag rädd om nyttodjuren som äter de små skadegörarna och sprutar helst så lite som möjligt. Även om mitt medel inte är skadligt så tar det på de insekter som ska göra nytta också! 
Vi har så lite nyttoinsekter i våra trädgårdar nu för tiden... Var rädda om dem!


Har ni bra tips på hur man fixar bladlössen eller hur man kan hålla dem borta så tveka inte att dela med er!
Kommentera får man gärna göra oavsett vad det handlar om!

Mer från min trädgård får ni se snart igen!
Nu ska jag fixa lite middag och göra mig i ordning inför dimission i Vasa ikväll.
Äntligen! Får efter kvällen titulera mig trädgårdsmästare!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen