söndag 25 maj 2014

Fruktträden briljerar!

I trädgården står äppelträden, fulla av blomknoppar, i beredskap och kommer slå ut i blom vilken dag som helst! 

De ljuvliga rosa knopparna kommer förhoppningsvis att förvandla trädet till en vit blommande prakt imorgon!
Hela trädet var helt uppplyst av kvällssolen igår, så vackert!


Något som jag ofta gör, när jag tittar på träd, är att titta uppåt inne i kronan. Jag tycker att trädgrenar är så fina. Stora gamla träd (som man kan stå under ordentligt) har så vackra trädkronor och jag beundrar dem gärna nerifrån!


Äppelblom på Malus domestica 'Lantun talvi'
'Lantun talvi' med grenar full av blomknoppar (24.5.2014)
Sedan har jag ju ett annat äppelträd som är planterat strax intill i samma anläggning. Trädet som jag hoppas att ska överleva de ohämmade grymma sorkarna!! 
'Salla', heter äppelsorten, fick förra året rötterna hårt beskurna av gnagarna och man kan faktiskt gunga trädet om man håller i stammen... 
Förra sommaren fick den höstfärg och tappade bladen mycket tidigare än de övriga fruktträden. Det var då jag reagerade på att marken sjunkit ihop till en grop runt roten och betongplattorna som går på sidan hade blivit väldigt sneda. orsaken var alltså sorkarnas gångar som hade gjort att plattorna sjunkit in på vissa ställen och lyfts upp på andra (som också syns lite på bilden nedan).


'Salla', snart fylld av blommor i både rosa och vitt!
Men konstigt nog, med lösa rötter, så står trädet fullt av äppelblom! Detta träd gav inget förra året! Knappt blommor och bara tre ynka äppelskrottar! Ingen av de inympade grenarna av prydnadsapel blommade heller.



Varje år (förrutom detta år) när jag beskär trädet så ympar jag in en ny gren av en bit från prydnadsapeln (som jag får vid beskärningen). Nu finns där ca 4-5 små grenar och den stora grenen med rosa blom är förstås den första som inympades när jag skaffade trädet 2008.


Det usliga körsbärsträdet 'Skuggmorell' står redan i full blomning. Den ena sidan av trädet får ny lång tillväxt varje år och blommar rikligt... men den andra sidan... ja... den är halvdö! Vi ska se hur det går med trädet, kanske måste jag yta ut det. Det planterades 2004, men bara nåt år efter dog toppen ppå trädet. Jag böjde upp en passande gren och knöt fast den så att den började växa uppåt. Nu växer det varken uppåt eller mot sydväst... trädet har även stamskador som är fula och uppflikade... 


Förhoppningsvis ska det ändå ge mig massor av körsbär (som måste ätas MOGNA för att vara goda). Kommer inga bär så är nog risken stor att den sett sina bästa dagar...


Fjolårets nykomling, 'Sinikka' Blåplommon, har lite blom här och var på varje gren. Skulle verkligen vara roligt att få frukt redan efter ett år! Fingers krossed!

Blåplommon 'Sinikka'
'Sinikka' är en inhemsk sort som får blåa, söta frukter och är härdigt till zon III (IV) i Finand.


Hoppsan, vad klockan rusat iväg och nu kommer regnet hällandes ner! 
Godnatt, vi hör snart igen!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen