fredag 7 mars 2014

Fuskar fram persilja... :)

Det är lite mycket pågång nu!
Till våren blir jag utexaminerad trädgårdsmästare, men jag börjar jobba redan i april... 

Det betyder att jag i mars borde få klart min praktik (håller på med ett projekt som är i Vasa 14-15.3, som ni får läsa mer om strax och veckan efter är det Kvinnodagen, ett evenemang i Andersénsalen, Bennäs). Därtill har jag ett "nästan" färdigt yrkesprov som ska skrivas klart och sedan presenteras. Har även en trädgårdsplanering som inte är klar och då ska vi inte ens gå in på "Lärdomsprovet" (Slutarbetet), som jag inte fått skrivet alls på ännu!!

Ja.. Ni förstår att min blogg är lite slöare än den brukar vara, men nu är det hög prioritet på skola, jobb, familj och träning. 

Mycket mer hinner jag inte med för tillfället..

Projektet jag jobbar mest med just nu är "Vasa City Storm" som är ett evenemang i köpcentret Rewell Center i Vasa Centrum. 

Jag har fått som uppdrag via skolan att dekorera/inreda scenen där i temat "cityodling". Jag tyckte då att det vore en rolig idé att inreda som om den vore en balkong!

Har fått rätt fria händer och planerar allt själv. Får lite hjälp av personal på skolan med konstruktioner mm eftersom jag inte hinner med allt själv. Har knytit kontakter med ett par butiker i centret som jag ska samarbeta med.
Det är riktigt roligt, men samtidigt lite spännande! 

Allt bör planeras, funderas, skaffas och förberedas innan.
Dagen före inreder vi scenen och då hoppas jag att alla mina val ska stämma överrens och att slutresultatet ska bli bra. Det kommer att dras många blickar mot "min balkong" så man vill ju göra ett gott intryck! Min handledare Owe, som är både lärare på skolan och tv-profil från programmet "Strömsö", ska under lördagen hålla en programpunkt där han pratar om cityodling (på balkongen/scenen). Även en annan "Strömsö-profil", Åsa, ska prata på scenen.


Jag är lite sent ute med att så nåt själv, men jag har nog nått smått pågång. 
Jag gillar "paper pot maker" och ville gärna göra lite egna uppdrivningskrukor av tidningspapper att ställa ut på balkongen...

Papperskrukor av dagstidningen. Gillar speciellt de som är gjorda av sidan med serier.

Därför har jag nu valt att fuska lite (om det kan kallas för fusk?).
Eftersom det inte hinner växa upp tillräckligt på så kort tid så svängde jag förbi Sunds trädgård idag och köpte en kruka persilja där. När jag kom hem tillverkade jag några papperskrukor, tog in lite mylla och bröt isär plantan.


Det blev en passlig storlek på rotklimpen när jag delade den i fem delar, så den passade bra i mina papperskrukor. Lade lite mylla i botten först och sedan lite på sidorna så de spröda stjälkarna stod stadigt.


Härligt med fräsch grön persilja! Oj vad jag längtar till våren nu!



Jag tycker att de gör sig fint i mina krukor. 
Få se nu då om rötterna överlever min brutala behandling...
De har ju i alla fall en vecka på sig att ta igen sig innan de ska ställas fram!



Jag valde att placera dem i ett miniväxthus. 
Vi har rätt torr luft här inne hos oss, så förhoppningsvis ska de ha bättre fuktighet där. 
(Har upp ventilationshålen så det inte ska bli för instängt)


Mer om mitt projekt och dess förberedelser blir det en annan gång!


Ha det så bra tills dess!

Kitty

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du har da rigtig travlt. Fint med papirspotter- håber alle dine projekter lykkes.
Hilsen
JetteMajken

Karolina sa...

Lycka till! Det blir säkert jätte intressant. Om hag vore lite närmare skulle jag så gärna besöka din evanemang =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen