onsdag 20 november 2013

Årets första vinterpyssel!

Har varit så pyssel-sugen senaste tiden!
Fylld av inspiration, men total saknad av tid!
Igår tog jag tillfället när barnen hade gått och lagt sig på kvällen!
 
Resultatet... Jo, en hjärtformad grankrans!
 
 
Hade redan i våras köpt hem en ganska grov järntråd från bygghandeln (metervara som vägs, praktiskt! Då behöver man inte köpa mer än man behöver!) och har egentligen inte hunnit använda så mycket av den.
 
I söndags hade jag en ledig dag. Då passade jag på att gå runt i skogen (som finns på egen gård) och plocka gran- och tallkottar, mossiga kvistar, grenar av gran och lite sådant. Senare fick vi besök av mina föräldrar som berättade om ett träd som miste ca 4 meter av toppen under stormen som hade dragit över under natten. Så... bara att hoppa i bilen och svettas lite med handsågen! Hem kom jag med bagageluckan och baksätet fyllt av grenar! Var lite osäker, men jag tror det är Coloradogran..
 
Tillbaka till kransen!
Av granriset som jag samlade ville jag göra en stor, men sirlig och tunn krans av något slag.

 
Med sekatören klippte jag till lagom stora kvistar som jag sedan band fast med spoltråd.


 
Det barrade lite...
 
När jag kom ner till slutet och halva kransen var klar så fäste jag spoltråden och började pånytt där uppe.
Det gjorde jag för att jag ville ha barren uppåt på båda sidorna. Skulle jag ha fortsatt runt med mina grenar varvet runt så hade kvistarna pekat uppåt på den högra sidan och neråt på den vänstra sidan!


 
Vart efter klippte jag lite mer material att jobba med...
 
Men till sist var jag klar!
Kransen tog mig ca en timme att göra.



 
Hängde upp den på väggen, men jag vet inte om den ska hänga kvar där, eller om jag hittar ett bättre ställe att placera den. Det får framtiden visa när jag ställer om hemmet till vinter-feeling...
 
Att snurra in en ledslinga runt den vore också fint.
Jag använder rätt mycket av batteridrivna led-slingor, de är så praktiska när man inte behöver plugga dem i väggen!
 
 
Ikväll har jag varit tillsammans med en kompis (och typ 25 andra glada) på julpysselkväll som årligen ordnas på Sunds trädgård här i Jakobstad. Det var första gången för mig, men INTE den sista! Ni ska få se sen vad jag hittade på...
 
 
Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen