lördag 19 oktober 2013

Så kom snön

 
I år kom den första snön redan 16 oktober!
Det började på sent på kvällen när det redan var mörkt ute, så dagen efter foto fick duga...
Nu är det väl bekräftat? Hösten är över och vintern är här!
Så ser det då ut i blomrabatterna! Majoriteten av växterna är gula och bruna... Hängiga, torra och tråkiga... Alla mina Hostor ligger efter marken med sina uppblötta nu riktigt fula blad...
 
Denna vecka har jag försökt få lite tid i trädgården efter jobbet, innan mörkret. Har väl hunnit med 1/2h-2h per kväll, not much, men det har hänt mycket ändå.
I måndags höstgödslade jag i hela trädgården (sådär 1-2 månader för sent, men nu är gödslet där!) och plockade bort några krukor som nu bara hade fula frusna växtrester av något som en gång var sommarblommor. På tisdagen plockade jag bort stenarna av damm-locket och tog upp pumpen... Och det var ju en himla tur, för på onsdagen kom snön! Kom snö på torsdag och fredag också...


Dammen står frusen
I förrgår fyllde jag på lite jord runt damm kanten och satte ner lite Tulpanlökar och Frittilaria.
Jag vet, jag är så efter med allt höstfix iår!!! För mycket jobb och annat som tagit min "trädgårdstid".

 
Här står det rostiga skottkärran efter trädgårdsjobbet kvällen innan...
Är dock nöjd över att jag äntligen fått ner landskapsduken i den nya rabatten och både rosen och perennerna är nu planterade i jorden!
 
 
 
Nu är duken och växterna här... men det ser ut som om något fattas ännu... Kanske något täckmaterial??
Det är meningen att det ska komma lite stenar (bland annat några "suvernirer" från sommarens resa till Skåne som ska få ett hem i en liggande hink) och bark eller flis.
Få se om jag hinner täcka duken eller om det blir till våren... 
 
För tillfället finns följande växter i den nya rabatten: Hosta 'Whirwind', 'Sum and Substans', 'Albopicta' och 'Morheim'. Kanadensiska Rosen 'Blanc Double de Coubert', två varianter av Höstsilverax 'Brunette' och 'Pink spike'Alunrot finns det också två varianter av, de var tyvärr namnlösa vid uppköpet. Och perennerna som jag planterade denna vecka var vit Anemone vid namnet 'Honorine Jobert'.
 
Köpte här tidigare några i rosa till entrérabatten, och det är ju så trevligt att ha mycket höstblommande!



Rosen 'Adelaide Hoodless' trodde att det var dags att blomma ett varv till när hösten varit så varm... så överraskade vintern! 
Kärleksört 'Herbsfreude' med is på hatten
 
I köksträdgården har jag hunnit rensa bort lite frusna växtrester från grönsaksplantorna och kratta upp jorden, men inte överrallt... Jag har ju nämligen inte skördat allt ännu!


 
Hade tänkt skörda lite ökryddor ännu, men en del har frusit och en del är ännu fina. I odlingslådan längst bort har jag rensat bort brytbönan, ärterna och frilandsgurkan. De hörde till några av de grönsaker som inte klarade någon fros alls!
Här finns ännu luktärt och kålrabbi...


 
Har en hel del polkabeta i jorden ännu. Har någon bra tips på hur jag kan förvara dem? Vill inte äta betor varje dag, så färska kan jag inte ha dem. Har redan lite konserverade...
 
I lådan med grönkål har jag också rensat ur, men har inte skördat alls av kålen ännu. Lyckligtvis är den väldigt tålig och går att skörda även efter snön kommit!


 
 Vilken tur att det kommit så lite snö åt gången, och att det smultit lite under dagen. Men visst finns det lite kvar (tyvärr). I grannorterna bara 20-40km härifrån har det kommit mycket mer! Hörde att det skulle vara +10 grader nästa vecka, så då har jag ännu möjlighet att fixa lite mer ute.
 
 
Hälsningar från vinterland!
Kitty


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen