lördag 7 september 2013

Öppen trädgård 4.8.13, sista delen!

Här kommer det äntligen, den sista trädgården från rutten jag gjorde under "Öppna trädgårdar".
Det tog mig lite tid att komma igång med inlägget, hade tagit sååå många foton! Blev lite så att min brist på "överloppstid" gjorde att jag inte kom igång med att gå igenom och välja ut bilderna som jag ville visa er...
 
Men nu ska ni få se trädgården, som flera av er väntat på! Sist, men absolut inte minst!!!
 
Välkommen med till trädgård nr.5 hos
Maj Ahlvik
 

Sittplats under äppeltträdet 'Salla'
Att Maj jobbar med trädgårgsplanering märks tydligt i hennes trädgård. Här finns sittplatser runt om i trädgården, vackra växtkombinationer, olika trappor/stigar/gångar/stensättningar och massor av annat vackert!
 
En vacker grön entrérabatt med variation på bladens/barrens form och färg


Här går inbjudande gångar som kan ta dig flera vägar runt om i trädgården. Kantade med frodiga perenner som bl.a. Hosta, Astilbe, Daglilja och barrväxter. Växterna är i ordentliga grupper som återkommer, vilket gör att det blir ett lugn över rabatten. Här har hon använt Aronia på stam som höjd och lite längre fram den senblommande Rosenflockan.  


 
Denna idé gillar jag (har sett den på ett par andra platser), att låta klätterhortensian krypa över en stor sten! Från andra sidan ser man inte stenen, utan ser ut som en buske..


 
Här och var hittades namnskyltar till växterna. Det är intressant, eftersom du inte behöver fundera vilken sort växten i fråga är, eller vad den heter, utan får direkt svar via skylten.
Tror att jag också ska klura ut någon skyltidé och namnge mina växter.

 
Vi går nerför trappan som var kantad med en frixäxande Alpklematis som marktäckare (Detta är ett hus med källare som är byggt på en sluttande skogstomt). Jag hörde ett porrlande ljud och tittade ner mellan de frodiga växterna, och jo, visst gick där ett vattenfall!
 

 
Längre ner skymtade dammen dit vattnet rann. Dammen var omgiven av perenner, buskar, gräs och växter i krukor... Krukorna var så snygga! Ser ni vad de är gjorda av??! Metallrör, heter det kanske ventilationsrör? vet inte, men kul idé och snygga som svarta!
 
  
Trappan sett nerifrån
Husets baksida. Terassen/balkongen snyggt inredd och inramad med glas istället för trästaket.
 
Översikt över en del av bakgården
 
Flera sittplatser! Denna var med betongplattor som golv och en upphöjd rosrabatt runtom. Under körsbärsrädet på vänster sida fanns en damm med en häftig bro, det är bra att ha en make som är byggare :)

 
Tittade man över rosorna så kunde man se den fina köksträdgården, äppelträd och orangeriet byggt av gamla fönster.

 

 
Här har man verkligen tänkt på omgiviningen, och då menar jag i hela trädgården. Tomten är  omgiven av skog och natur, så då har de använt sig av olika stenmaterial, trä, bark och flis.
 
Nu ska vi gå in och kika närmare på köksträdgården!
 

 
Ja men hur fint var inte det här då??!! Hit kan man gå och sätta sig i rottingmöblerna, sitta i solskenet och blicka ut över köksträdgården, bakgården och naturen runtom. Eller så går man ända in, som mina väninnor gjorde! Dessa ansikten har ni ju sett i de tidigare inläggen från "öppna trädgårdar", men om det är någon som inte sett dem så kan ni kika HÄR, HÄR och HÄR. Vill ni kolla in mina väninnors trädgårds- och inredningsbloggar så klickar ni på I Min Sagarden och Lilja's Corner.



 
Ursäktar den "sneda" bilden, men tydligen hade jag vinklat kameran lite olika när jag fotograferade inne i orangeriet... Ville ändå visa bilden såhär, så att ni fick se den mysiga inredningen som gick i lite romantisk, lantlig stil. Maj har bra smak!



 Utsikten sett från orangeriet mot huset.
Som ni ser var vi långt ifrån ensamma i trädgården!
 
 
Ännu en sittplats!
Älskar denna typ av möbel, har själv tänkt ha ett bord och två stolar av metall i min köksträdgård, men det fick lämna till nästa år.. 
Här ser man tydligt hur snyggt det kan bli när olika stenmaterial möts! Kantstenar, gången och cirkeln är av oliga betongstenar, natursten runt den runda sittplatsen och grus på uppfarten. Att sedan ha både gröna- och mörkbladiga växter runt gör bara att det blir snyggare och mera inbjudande att gå och sätta sig.
 
På följande bild ser ni hur hela den rödbladiga smällspirean 'Diabolo' ser ut och vad som döljer sig runt hörnet...
 

Perenner, buskar, rhododendron och klematis
 En frodig rabatt med en trappa av naturstenar som ledar upp till vad?? Jo, en bänk! Man kan aldrig ha för många sittplatser i en trädgård! Då kan du följa solen eller kanske söka dig i skuggan när det är riktigt varmt, eller kanske du bara behöver sätta ner rumpan en stund när du håller på med trädgårdsarbete..

 
Gillar den vitbrokiga kirskålen.. men det är växt som jag inte vågar ta in i min trädgård! Har inte den vanliga Kirskålen (ännu..) så jag ska inte utmana ödet. Men vacker är den!
 
 
 Nu har vi gått ett varv runt huset.
Hoppas ni orkade med ända till slutet! Jag vet att det blev massor av bilder, men denna vackra trädgård hade så mycket att visa att jag bara inte kunde låta bli... och då har jag ännu massvis med bilder som jag inte visade...
 
Tack för kommentarerna jag fått! Så roligt att läsa era hälsningar!
Ha en fin helg!
 
 
 
Kitty


1 kommentar:

Helens trädgård sa...

Vilken fantastiskt vacker trädgård!
Gillade absolut allt jag såg, säger bara wow.

Tack för att jag fick följa med till alla vackra trädgårdar och bli inspirerad.

Ha det bäst!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen