tisdag 6 augusti 2013

Öppen trädgård 4.8.13, del 1

I söndags hade vi i hela Finland "öppen trädgård".
I nejden där jag bor var det fem trädgårdar som hade ställt upp för att allmänheten skulle få gå runt, snoka och få ideér från deras trädgårdar!
En del av trädgårdarna blev aktivt fotograferade och när jag skulle sålla ur vad jag ska visa er så konstaterade jag att detta kommer jag att visa i flera delar!
 
Vi börjar med det som var trädgård nr.1 för oss,
Guns trädgårdsrum
 
 
Välkommen in till Guns trädgård. Här har hon tillsammans med maken (som är en riktigt skicklig hantverkare) byggt upp en vacker trädgård. Den har olika intressanta rum, gångar och vrån, för att inte tala om vackra växter i mångfald!


 
Plantförsäljning, men här fanns även lite eget hantverk ss. växtstöd, kaffekoppar på armeringsjärn och små betongdekorationer...


Växthuset / orangeriet och uteplatsen
 
Inne i det vackra vita växthuset fanns fina möblemang, kristallkrona, vackra pelargoner, vinrankor, olika chili och tomatplantor mm.

 
Vi går ut från växthuset. Rakt fram ser vi en dam i en damm...
 
 
Runtom dammen är det frodigt och växterna de valt har fina och varierande bladformer och färger.
 
Vi går vidare och kommer till medelhavshörnan och den japanska trädgården.


 
 
Till höger är medelhavsdelen, där mandariner hängde från plantorna! Sååå lockande att smaka en... ;)
 
 
Andra sidan av växthuset hade en intressant gång där betongsten mötte grus och kantstenen gränsades med områden av singel och stilleben
 
 
I bakgrunden skymtar flera figurer, bl.a. ett par stövlar av betong. Närmare gången fanns svävande kaffekoppar i en liten köksträdgård och en rostig stol...


 
 
 
Klematis
 
 
Mitt fina sällskap för dagen, vännerna / bloggsystrarna Nina & Sandra.
 
*    ***   *   ***   *   ***    *
 
Trädgård nr.2
"Min Eden"
där vi besökte bloggsystern Nina!
 
Nina, Sandra, Jag och Nina från Min Eden
 
Nina hade nyligen öppen trädgård, under Jakobsdagarna, som firas här i Jakobstad varje år i slutet av juli. Då var jag också dit, som ni kan kika på HÄR. Därför visar jag bara några bilder därifrån nu.. från en annan vinkel...
 
 
Dagliljorna som var i knopp sist jag var där blommade nu för fullt. Så vackra! Hemerocallis finns det massa olika varianter av och de hör till en av min favoritperenner. De är inte favoriter bara för de vackra blommorna, utan jag älskar de gräs-liknande tuvorna / buskarna de blir med åren!
 
I hörnet bakom garaget var ett nytt projekt pågång, en japansk trädgård!

 


 
Utsikten från den japanska hörnan ut mot trädgården
 
 
Från en annan vinkel ut mot trädgården, från stigen som går bakom ladan.
En skuggig, men mysig plats, full av intressanta föremål / stilleben och ett fint planteringsbord.



 
I surjordsrabatten har Hortensiorna börjat stjäla uppmärksamheten med sina gigantiska blommor!

 
 
 
Tackar för denna gång!
I del 2 ska ni få se en annan helt fantastisk trädgård!!!
 
 
 
Kitty

4 kommentarer:

Sven-erik nygren sa...

Hej, det var mycket trevligt att återuppleva dessa trädgårdar på nytt, tack för det

♥Min Eden♥ sa...

Hallo...Tack tack för det...bloggsystra <3 Jag skulle jätte gärna vilja ha fotografier, det är så roligt när andra fotograferar, för då tas bilder från en annna synvinkel än man själv alltid tar, och som man kanske låst sig i.... :)

Hemmavid sa...

Oj! Vilka underbara bilder! Riktigt frodig grönska!

Hoppas att allt är bra med dig?

Kramen Jenny

Ruben sa...

Vad kul att se dessa fina trädgårdar! Väntar med spänning på del 2.

Ha det gott!
/Ruben

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen