torsdag 18 juli 2013

Månadens favoritväxt Juli 2013

Bättre sent än aldrig!
Varje månad den 10:e öppnar Anna's länksamling för månadens favoritväxt.
Har hittills varit med varje månad, men nu var jag nära på att glömma bort det! Som tur var det en liten blå som påminde mig om detta när jag gick min morgonrunda i trädgården med kameran i högsta hugg!
 
Tack du lilla blå, du ska få bli min favorit i juli!
 
Rysk Martorn, Eryngium planum 'Blue Hobbit'
 
 
Här i min "Mutter-rabatt" som jag kallar den, så har det inte hunnit växa till sig så mycket ännu. Vi grävde ju om bakgården i höstas och då anlades denna rabatt och hit flyttade jag mestadels de perenner som jag grävde upp ur det gamla stenpartiet som togs bort. Skogen förstörde jorden och växte in med sina skoningslösa rötter, så plantorna var inte välmående alls! Nu har de fått ett nytt hem här och jag hoppas att de ska orka hela sig själv och bli stora fina exemplar. Några nykomlingar finns i rabatten ss. Backsippa, Stjärnflocka, Nävan 'Black Beauty', röd Rudbeckia (som jag även hade här från tidigare) en liten rödbladig alunrot från andra sidan gården och förstås mina Ryska Martorn. Det är fortfarande tomt i kanten som ni ser, tror att det ska bli Rödbladig Alunrot där, men har inte riktigt bestämt mig... eller så flyttar jag den ena Funkian till framkanten och fyller på med mer Martorn och Rudbeckia så att det blir större grupper. Får se...

 
Rikblommiga är de även om det är nya plantor. Sånt glädjs man av. Den kalla blå färgen ger även ett intressant intryck bland allt grönt. Rudbeckian 'Magnus' som står strax bakom börjar bli höga och knoppparna håller på att utvecklas till blommor. Ska bli intressant att se kombinationen med de stora rosa blommmorna intill den blå 'Blue Hobbit'. Ännu ser jag inget tecken på att dagliljorna skulle ge blommor i år, men det kan ju komma senare. Risken är att de mådde så dåligt innan (även om de nog blommade) så kanske flytten och den sena höstplanteringen blev en liten chock. Förhoppningsvis nästa år ska vi få se om de inte visar sig denna sommar.
 

 
Denna variant av Martorn är kompakt, stålblå, blommar juli-augusti, trivs i full sol och blir ca 30cm hög. Jag har tre plantor som blev köpta på Blomqvist Plantskola i våras, så mina har ju inte hunnit buska till sig ännu. Den ena plantan är nog ca 30cm hög, men de två andra skulle jag gissa på närmare 50cm! De har växt jätte kraftigt! Dessa kan ju även användas som eterneller... Men jag kommer nog inte att torka dem, vill se dem färska och ha dem nyplockade i en vas, men först vill jag njuta av dem här ute... För här är så lite blommor iår!

 
Gillar den stjärnlika kragen och den taggiga bollen!

 
På sidan av den minsta plantan kommer det upp en grönaktig stjälk, inte lila som de andra, och knopparna är helt gröna! Undrar om något slagit fel? Kanske en annan variant frösått sig? Genfel? Få se hur den blir när den får växa klart...
 
Väntar på att om några år få se denna blomrabatt i sin tillväxta prakt! Fina ihopväxta plantor, utan en massa synlig mylla och i full flor!
 
Det var allt för mig denna gång!
Gå in på länksamlingen och kolla in andra nordiska bloggares favoriter!
 
 
Kitty


3 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Jag gillar denna skarpt! Både form och färg gör gott i en "vanlig" perennrabatt. Bra val!

Kram

samson sa...

Rysk Martorn den gillar jag även om jag inte har någon just nu
ha det så bra
maggan

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Rysk martorn en favorit även här. Jag har - ännu - bara 'Silverstone' som är fantastisk. Fler får gärna flytta hit!
Ha det gott!
/Katarina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen