tisdag 16 juli 2013

Familjesemester, Malmö del 5

Första heldagen i skåne, semesterdag nr.4, besökte vi Anna Vattenkannas Trädgård (som jag skrev om i del 4). Efteråt blev det en senlunch i Limhamn och sedan en trip ut till utsiktsplatsen intill Öresundsbron. Tyvärr hade jag inte min kamera, eftersom batteriet tog slut redan hos Anna, men jag hade ju min telefon iallafall. 
 
Öresundsbron
 Det var soligt och fint men det var jätteblåsigt och kallt! Jag hade bara t-shirt, så det blev kortvarigt. Men vi återkom en annan dag. Ska nog visa bättre bilder senare...
Vi körde tillbaka till vandrarhemmet och hämtade varmare kläder innan vi styrde färden vidare ut till det häftiga huset som snurrar sig upp mot skyn, Turning Turso.

Turning Turso, Malmö
 Huset syns på långt håll när man kör på vägarna i Malmö!

 
 Alva tyckte att det var JÄTTEHÖGT! Alex fotografera och filma med min gamla samsungtelefon...
Det var en vattenbassäng runt hela husgrunden och bara en perong som gick ut till huvudentrén. Huset är hela 190m högt och har 54 våningar!

 
 Runt om fanns olika konstnärliga konstruktioner och anläggningar
 
 
 Vatten rann genom området med de häftiga husen som hade nytänkande och annorlunda design.

 
 
 Det var som en trevlig "strandpark" med bryggor, sand, bänkar och hängmattor. Runt om i parken kunde man se runda betongblock i olika storlekar och höjder, dessa gillade barnen att hoppa på. Gräskanten till gången hade mjuka kurvor och snyggt avskuret med kanter av metall.

 
 Det man ser mycket av är välinredda balkonger med mycket grönt och "balkongodling". För att vara en stor stad måste jag säga att Malmö verkligen är en GRÖN stad!
 
Tivolit på Folkets Park, Malmö
Vi avsluta våran sightseeing med ett besök på Folkets park.
 
 
 Vi åkte och handlade lite mat innan vi återvände till vandrarhemmet för att kocka lite i det trevliga gemensamma köket.
 
 
Här träffade vi på resenärer från Sverige, Danmark och Tyskland. Och medans jag fixade maten satt barnen och tecknade eller spelade kort.
(Det var flera som var pågång med matlagning eller nyss hade diskat, därav röran på bänken...)
 
 

 
Varje gång man skulle öppna dörren till korridoren eller rummet så var vi tvungna att "ta turer" eftersom barnen tyckte att det var så roligt att det annars blev bråk om vem som skulle hålla i nyckelkortet!
 
Såhär såg våra dagar ut.
Mera får ni se en annan gång. Då ska jag visa bilder från platser som ligger ännu mer söderut i Skåne än Malmö!
 
 
 
Kitty



 


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen