lördag 13 april 2013

Smältande snö och spår av ekorrar!

 
 
Nu minskar det snabbt! Går dagligen och hackar isen här på terassen. Nu ska det bort!!!

 
Var rätt mulen dag idag (och nu regnar det), men fika på terassen blev det idag igen! Att sitta här ute med barnen som fikar gör att våren känns närmare! Och nu kan jag gå ut på terassen stumpfotad när jag ska ropa in barnen eller som idag, hämta ut deras saft.

 
Gick och kikade lite i krukorna som lämnat ute över vintern. De har kommit fram ur snön och ser rätt fula och tråkiga ut.... Men... Jag tycker att jag ser liv i den lilla daggkåpan! Den som jag har här är liten och lågvuxen med aningen röda stjälkar.
 
 
Runt stenkanten har snön också dragit sig tillbaka. Ställvis har vi rätt så mycket smältvatten som samlas pga årets rikliga snömängd! Och vattnet fryser till is under nätterna och följande dag är det som en sjö igen. Har ytvattenrör som antagligen är igenfrusna och tjälen har ju inte gått ur marken ännu, så vattnet har ingenstans att ta vägen...
Uppe i skogsbrynet (vid pilen) Ser det ut som om marken smultit fram, men så är inte fallet.

 
Det är ekorrarna som suttit i träden och mumsat i sig frön från kottarna! Och inte bara en kotte!!!

 
Demonstrerar min Canons kanon-bra zoom!

 
Det här fotot tog jag för ett par dagar sedan när jag gick runt i våran skog och testade nya kameran! :)
Här ser man klart och tydligt de avskalade grankottarna.
 
Den dagen var ju faktiskt solen fram. Tittar ut genom fönstret och konstaterar att solen är nu väl undangömd och regnet häller ner. Men det är ju egentligen bra (bortsett från vattnet som redan från tidigare samlats på gården) för nu tar det hårt på snön!
 
 
Ha en skön lördagkväll!
 
 
- Kitty -

2 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Hihi, roligt med ekorrar inpå knuten! Jag har sett ekorrspår på gården i vinter, men själva ekorren har jag bara sett en gång.

Vilken härlig dag det har varit idag! Hoppas du också har fått vara ute i trädgården och njuta av solen!

Ann-Sofie sa...

Hej!
Kul att våra bloggvärldar möttes. Tack för de trevliga kommentarerna.

Vi hörs igen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen