fredag 22 mars 2013

Tillbakablick på april 2012...


Mina vårkänslor svallar så nu måste jag titta igenom hur trädgården såg ut i april förra året!

Tänkte dela med mig...


Längtar efter att få sitta på den snöfria terassen i morgonsol med en kopp kaffe! Här ser ni hur sen våren är här uppe i Österbotten, Finland. En liten snöfläck kvar i blomrbatten, men den tog nog vårsolen bort snabbt! Om man tittade närmare i rabatten så tittade tulpanlökarna fram lite redan...

Men ännu har vi snö upp till terassräcket här...


Den fina röda färgen på Kornellens grenar lyser upp i den gråa miljön!

HÄR hade jag nyss bilder från denna plats...


Här ser man tydligt hur fint den är med vintergröna växter när snön smältat bort och övriga växter ännu inte hunnit få sin gröna färg!

Där inne i buskaget skymtar klottuja och krypen 'Blue carpet'.


Denna plats har minsann fått sig en makeover!
Så här kommer det inte att se ut denna vår!!!

Minns ni hur här såg ut i höstas?
HÄR kan ni friska upp minnet, samtidigt som ni ser mina odlingsplaner för köksträdgården 2013.

Jag har en hel del Krokus-lökar i gräsmattan.

På de två bilderna ser ni hör snön försvann på en dag!
Och hur trevligt är det inte att se krokusar titta upp genom snön när alla andra växter ännu är i vila?!!


Några dagar senare slog blommorna ut!
Detta är vår för mig!


På bakgården runt ett äppelträd har jag ljuslila småblommiga Krokusar och vita storblommiga Krokusar.
Här inne mellan buskarna ha de spridit sig och bildat fina grupper med blommor. Dessa lyser verkligen upp vardagen! Det jag reagerat på är att man på avstånd kan missta sig och tro att den är lite snö som ligger kvar mellan buskarna, pga den ljusa färgen...
Så i höstas satte jag ner lite mörklila Storblommiga!
Få se om de passar in.... 


De storblommiga är lite senare, men den som väntar på något gott... som de brukar säga. Dessa är verkligen värda att vänta några dagar på! De småblommiga gör att den storblommiga ser mycket mäktigare ut!
LOVE THEM!

 

Som ni kanske märkt nu så gillar jag verkligen Krokus!
Jag har inte annars så mycket gult i min trädgård, men på våren så fångar den gula Krokusen solens värme där den myser under Körsbärsträdet!


Ha en skön fredagkväll!
Snart får vi se på finalen i Gladiatorerna!!


- Kitty -

1 kommentar:

Annika Christensen sa...

Hej

Finns bara en fördel med vädret just nu och det är att vi har allt det fina framför oss.
Vad trevligt med Skåne semester var har ni ert sommarställe?
Jag bor i Ängelholm.
Allt gott
Annika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen