torsdag 14 mars 2013

Krukförberedelser inför sådd



 Hur härligt är det inte att nosa bland alla frön i trädgårdshandeln?!!
Jag får verkligen kämpa för att inte handla för mycket! Behöver ju ha någonstans att ha dem också om jag ska så och driva upp dem...

Senast jag var in till Sunds Trädgård så kom dessa två med mig hem.
Jag var ut efter ätbara blommor och är själv förvånad över att jag inte kom hem med något extra!


Oj vad jag väntar på att få börja så mina frön som jag köpt hem (mina tidigare inhandlade frön hittas HÄR och HÄR)

Idag var jag snabbt in till matbutiken... kom hem med två knippor tulpaner, perlit och en "Paper pot maker"...


Så här använder man den:


Jag hade tidningsremsor som var 9 cm breda och 30 cm långa. Rullade upp dem så att ca 3cm lämnade utanför.

(behöver du en högre kruka så använder du bredare remsor)


Sedan vek man in kanten (börja vid skarven) och tryckte ihop de två delarna så att bottnet pressades ihop.


Då var det bara att lirka av den och göra följande!


Detta är materialen du behöver:
en "Paper pot maker"
Linjal
Sax
Dagstidningar

Använd inte skvallerblaska eller dylikt eftersom sidorna innehåller plast!

När alla krukor är klara är det bara att fylla med såjord, så mitt frö, strö över lite perlit och vattna!

När de sedan har växt till fina plantor som vill komma ner i jorden på friland/i krukor så är det bara att plantera ner hela tidningskrukan!
Tidningen förmultnar rätt snabbt i den fuktiga jorden och rötterna slipper fritt och växa!


Imorgon är det fredag, så jag tänker redan nu önska er alla en trevlig helg!


- Kitty -

3 kommentarer:

Anne sa...

vad fiffigt? var får man köpa en såndär kruk lagar grej? vad kostar den?

Drömgården sa...

5,90€ på Prisma :)

Unknown sa...

:o Coolt!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen