torsdag 7 mars 2013

Hörnet på bakgården "Förr och Nu"

Nu fortsätter jag att visa er resan som min trädgård gjort sedan vi flyttade hit på 2004!

Idag kommer jag att visa det vilsna hörnet längst bak i trädgården.
Allt från det ynkliga som gjordes i början (med överloppsväxter som jag fick av min mor och min syster) till förstoring efter förstoring...
Häng på!

2005


Längst bak i det norra hörnet av tomten var det ganska kargt och stenigt. Vi hade aningen för lite matjord när gräsmattan blev gjord, så detta hörn har så tunnt lager att det inte orkar växa något bakom stenen. Framför stenan plockade vi upp en ram av mindre sten som vi hittade på gården (som består av bara skog, sand och sten!) för att plantera in lite grönt. Fick några överlopsväxter av min mor och lite av min syster, som då nyligen köpt ett parhus och ville bli av med några av växterna som fanns där....
Detta blev lite av en "välgörenhetsrabatt" för att få in något i den nya trädgården som ännu inte hade tagit någon egentlig form.


Den andra sommaren ville jag göra något av denna usla hörna!
Jag grävde upp den med spade och händer... marken var hård fyllnadsjord som har full av både större och mindre stenar! Detta var inget enkelt jobb!


Men jag gav inte upp!
Till slut hade jag fått uppgrävt området så att det var så gott som stenfritt. tagit bort lite av den hårda jordmassan och ersatt den med bra matjord!
Lade en markduk ovanpå (jordgubbs-plastväv) för att ha enklare med ogräs och för att skilja åt lagren sedan när täckmaterialet skulle bredas ut under plantorna.
Hade planerat innan vilka växter jag ville ha. Köpte en del buskar och perenner och sedan blev det påfyllt med mer växter när jag hade placerat ut dem.

När jag planterade så grävde jag lite större gropar så att jag fick mer av den bra jorden ner runt plantornas rötter.


Jag hade tänkt använda mig av vitt singel.... Så här långt kom jag med en säck!
Bestämde mig rätt snabbt att det skulle bli allt för många säckar för min magra plånbok när man var ny husägare och nybliven förälder. Det lämnade och se ut så här till följande sommar, så att jag då få ta tag i problemet och hitta på en bra lösning.

2006


Den första sommaren efter att det nya projektet påbörjades. Plantorna hade klarat vintern fint och Strandtriften och Incarvillean hade blivit mycket större och blommade vackert! Dags att göra något åt den fula svarta duken som fortfarande var synlig!


Det blev bark! Gränsade av med stenar. Hade gott om stenar efter att jag gott igenom den usla jorden som fanns där uder! Tycker att stenar och bark passar bra till omgivningen eftersom vi har skog på nästan alla sidor.

2007


Dags att öka mängden plantor!
Köpte hem några nya Hostor, bl.a. Elegans, Robert Frost och Great Expectations. Den söta Jakobsstegen (Blågull) som blommade med sina många små blålila blommor dog ut med åren tyvärr... Den stora Rosenhallon som växte intill tog över med sina rötter.

Här har vi nu också tagit bort den fula gröna plastremsan som jag hade som kant innan! Den var ingen höjdare... Och om gräsklipparen eller trimmern gick för nära så sprakade det till och vassa plastflisor spriddes runt! Både fult för ögat och farligt för fötterna!


Jobbade min första säsong på Blomqvist plantskola denna vår. När vi krukade in de pyttesmå stickorna som senare på säsongen skulle säljas som buskar så köpte jag hem två "stickor" av Physocarpus opulifolus 'Diabolo', en rödbladig smällspirea, för att testa att driva upp den från stickling själv. Det lyckades jättebra och de växte upp snabbare än jag kunnat hoppas på!

Köpte även den kanadensiska rosen 'Prairie Joy' som jag bloggat om både HÄR och HÄR.
Jättevacker ros!
Tyvärr trivdes den inte på platsen jag gav den och var nära att dö bort! 2009 Blev den flyttad till sitt nya hem som ni såg i länkarna nyss. Där trivs den och blommar vackert!


2008


Här har det kommit till lite växter igen!
En stor favorit (men som tyvärr blev lite lidande pga de sena frostknäppar som kom de två första åren) som jag tänkte att skulle växa sig stor och bilda ett tak över anläggningen, Mandshurisk valnöt (Juglans manchurica). Från 2008 till 2012 har den växt typ 10cm... lär bli gråhårig innan den blir stor!
En krypande buske med vackra små ros blommor blev också skaffad, Rosenginst. En klottuja och två krypenar (Juniperus 'Blue carpet') blev också planterade.


2009


Nu har buskarna växt massor, speciellt de två sorter av Try som jag har och förstås Rosenhallon. Rosenhallon var egentligen tänkt som tillfällig utfyllnad (donerade av min mor) så att jag inte skulle behöva köpa så mycket på en gång... De står fortfarande där idag!

Och ser ni??
Nu ska jag försstora, igen...


Hade en väninna som grävde upp sin maffiga perennarabatt (för den hade förväxt sig) och delade sina plantor. Jag fick med mig hem fina starka plantor av en blå Strandiris och den gula Dagliljan!
 Perfekt! Tänkte jag. Och började gräva för att ha någonstans att plantera dem!

Gjorde om hela stenkanten så att hela anläggningen flöt ihop och sedan fyllda jag med bark runt plantorna när alla var på plats. Köpte till Spirea 'Goldmound' för att få lite varierande gröna färger och planterade två Höstkärlek, Sedum 'Herbsfreude' för senblommningen.

Efter att fått hem stora plantor i plastpåsar, låtit dem stå några dagar och sedan plantera ner dem... så är inte det långa smala bladverket det vackraste! Snurrade ihop dem lite så att de inte såg så hängiga ut och längtade till följande säsong när de får komma upp pånytt som sitt vackra jag!


Själv tycker jag att det förhöjde anläggningen! Ett riktigt ansiktslyft!
Rabatten i bakgrunden fick stanna kvar, än så länge, men där har växter blivit utbytta lite varje år.
I bakgrunden ser ni en hög perenn som blommar i ljuslila, det är Höstaster, som jag fick av en kollega. Själv har jag planterat ner både Mattnäva (Geranium sanguineum var. striatum) och den rosa flocknävan (Geranium macrorrhizum).

Med åren har jag nog planterat annat också, men kommer inte ihåg vilka nu just..


2010-2011


Den övre delen är våren efter att anläggningen förstorades. Växterna vissnade ner under vintern och på våren rensade jag bort de långa hängande bladresterna så att den hade fritt fram att komma upp pånytt, och såg inte längre så tilltufsad ut!

På den nedre delen av bilden så är det följande år. Buskarna har växt och det ser inte lika klent ut längre.

Tänk så grönt och frodigt mitt usla hörn är nu!!!
Minns ni hur det såg ut på första bilden??!


2012


Här har vi då den sista bilden! Bilden som är tagen i början av förra sommaren. Här har växterna verkligen växt till sig! De ljusa fina Gulgröna Spireorna har växt enormt mycket och stigen börjar kännas mera som en djungel att ta sig igenom! Har fått flytta bort flera växter och flytta lite på trampstenarna för att man inte ska gå rakt in i buskarna!

Om jag börjar från vänster på den nedre delen av bilden så blommar följande växter: Mörkrosa Strandtrift, Rosentry, Prakttry (just bakom rosentryn), de första vita blommorna på Ölandstoken 'Abbotswood', Gul daglilja, lite Prästkragar (som hittat dit på egna vägar) och min underbara blåa Iris!

HÄR hade jag nyligen ett inlägg om Irisen, titta in där om ni vill se närmare hur den ser ut

Såhär vill jag använda min överloppstid i väntan på våren! Att titta igenom gamla trädgårdsfoton och minnas tillbaka, hur det såg ut tidigare och hur mycket man glömt!
Imorgon har vi fredag, så ag får redan nu önska er en trevlig helg!


- Kitty -


1 kommentar:

M/S Design sa...

Kul att se förändringen, hur det växer till sig! fint!
Mariana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen