söndag 11 november 2012

Skåprensning och värmande äppelglögg!


Sådär! Nu har jag korrigerat min lilla miss!
Om ni kikar HÄR så ser ni att jag hade missat mig lite när jag skulle köpa en batteridriven led-ljusslinga för ett par dar sen.
Mycket mycket bättre med vita lampor!
Men nu har jag lärt mig att verkligen kolla lite noggrannare på förpackningarna!


Något jag inte hunnit nämna ännu, är att jag (igen en gång) försöker komma in i en ny livsstil med lite sundare matvanor.
Är inne på dag 6 och det går fint!
Under de första 5 dagarna har jag gått ner 2,5kg i vikt!! Helt otroligt!! (Men jag är fullt medveten om att det kan vara så i starten, det saktar nog in sedan..)

Tänkte koka upp lite egen "äppelglögg"...
Drack det när jag var i Tammerfors förra helgen, och den var så varm och len sådär på kvällskvisten!


Vet inte vad som hände??
Jag skulle ju bara öppna skåpet och ta ut en kastrull!!
Plötsligt står jag där och har hela diskbänken och golvet fullt av alla möjliga kastruller, stekpannor, kakformar och you name it!


Där på spisen lämnade mina glöggingredienser och stå ett bra tag...
Men nu har jag samlat en hög i hallen med lite diverse som ska kastas bort (eller föras ut till förrådet, så att jag får använda dem i trädgården sen), Har diskat upp nästan allt, skurat upp skåpet och ordnat in allt igen!
Vet inte varifrån den energin kom?!

Har varit utan energi den senaste tiden.. Kanske varit lite för mycket att tänka på och att man ska hinna räcka till både hemma, i skolan, göra skoluppgifter och ha Partylite... Blodtrycket har pumpat lite över det normala och huvudvärken har besökt mig nästan dagligen.

Tillbaka till glöggen...


Jag häller äppelsaft i en kastrull och kastar i en kanelstång och en bit vaniljstång.
Detta får stå och sjuda ett tag och sedan vrider jag ner till lägsta temperatur och låter kastrullen stå kvar hela kvällen! Så att man kan ta flera gånger... och så att det får dra i sig mer smak från kryddorna.

Häller upp 1-2 cl konjak i glasen (större glas -> mera konjak) 
Sedan är det bara att fylla upp glasen med äppelglöggen!

Egentligen ska man använda Xantia, päronkonjak. Men jag tog vad vi hade hemma! 
 Man kan helt lämna bort konjaken om man vill, passar då även till vilken vardagskväll som helst! 
 Glöggen i kastrullen går till hela familjen, barnen tycker ju alltid det är roligt när de får dricka samma sak som de vuxna! (utan konjak då förstås)


Det var jättegott!
(om ni funderar vad som flyter i glasen, så är det bara lite svarta vanilj från vaniljstången)

Imorgon får vi fira farsdagen.
Jag har nu dukat färdigt fram till frukostbordet och paketerat presenten. Allt står klart för uppvaktningen direkt från morgonen! Var redan igår in till bageriet här nära och köpte farsdagsmuffinsar som jag gömt i skåpet.
OBS! Jag köpte bara tre muffins, för jag äter ju inget sådant nu! ;)

Godnatt!

- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen