lördag 24 november 2012

Lunch succé!!

Idag led jag av brist på inspiration när det var dags att tillreda lunchen! Hade köpt hem en laxfilé som jag hade tänkt fixa något gott av... Men.. den senaste tiden har det blivit en del lax, så nu har man tröttnat på det vanliga man brukar äta.

Satte mig ner vid köksbordet med en kokbok och började bläddra bland fiskrätter i hopp om inspiration... Fick syn på en bild av en helstekt fisk som var panerad. Smällde ihop boken, tog fisken ur kylen och började fileéa den och sen skar jag den i passliga bitar!

Jag vet, inte alls som bilden jag såg!
Men det är helt typiskt mig!
Jag bläddrar i böcker och så får jag plötsligt en idé och så gör jag något helt annat än det jag sett i boken!


Det blev panerad lax!
Funderade på att skära laxen som fjärilar och sätta in dem i frysen för att slippa tillreda den, men så kom jag att tänka på fiskpinnar!


Blandade ihop en panering med skorpsmulor, sesamfrö, salt och citronpeppar. Blandade ägg med en liten skvätt vatten och vispade upp det lätt med saft och skal från lime. Vände laxbitarna först i ägget och sedan i smulorna och vidare ner i stekpannan!


När de var stekta såg man tydligare sesamfröna, mmmm!


Serverade tillsammans med potatismos, creme fraiché och grönsallad.


På bilden ser ni ingredienserna jag använde till creme fraiche såsen.

Såsen blev så himmelskt god, passade perfekt till fisken!
Det här blev en succé både för oss vuxna och barnen!

Dessutom så är det mycket hälsosammare än köpta fiskpinnar!

Rekommenderas!


- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen